Vipers Kristiansand (Våg Elite)-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2122 > Kamprapport – Sola

Søndag var det endelig klart for den utsatte kampen mot Vipers i Aquarama.
To lag som i de siste oppgjørene har spilt jevne kamper, og laget var klar for det som kan defineres som den tøffeste bortekampen i sesongen.

Kampens første scoring ble signert av Hege, etter et flott innspill fra Frøydis. De neste minuttene var det derimot hjemmelaget som fant nettmaskene, og etter fem minutter sto stillingen 3-1. Kampbildet viste en litt rotete start for laget i gult, med flere skudd som gikk i blokk, og langpasninger fra Tonje som ikke fant veien frem til kontringsvillige kanter. Allikevel slapp ikke Sola taket, og lagene fulgte hverandre tett de første minuttene.

Etterhvert ble bortelaget den tapende part, da personlige feil og returløp hjemover gjorde at laget havnet mer bak på. Etter 12 minutter tok Steffen og Kjetil timeout, og resultattavlen viste 9-4. Hjemmelaget fortsatte å sette inn kontringsmål , og økte ledelsen til 12-5 midtveis i omgangen.

Dessverre klarte ikke Sola å starte kampen med det forsvarsspillet som vi har sett store deler av denne sesongen, og det visste Vipers å utnytte til egen fordel. Ekstra kjekt var det da laget de siste ti minuttene fant de mer tilbake til eget spill defensivt og sammen med solide redninger fra Tonje klarte bortelaget å kneppe litt innpå mot pause. Vipers gikk inn i en periode med litt flere tekniske feil hos dem, og Sola klarte igjen å hente inn en del av forspranget og gikk til pause 17-12.

I andre omgang var det Vipers som åpnet scoringsprotokollen etter to spilte minutter. Sola på sin side startet omgangen med tidvis ubesluttsomt spill som førte til personlige feil, og Steffen tok tidlig timeout for å få justert spillet inn. Laget kvitterte med to viktige scoringer de neste angrepene, og sto solid defensivt.

Kampbildet utviklet seg uheldigvis inn i et annet bilde enn vi hadde håpet på etter forrige kamp denne sesongen, da vi spilte jevnt mot Champions League mestrene i to hele omganger. De rosakledde fortsatt også å score, så Sola nærmet seg ikke særlig i målprotokollen. Når det var spilt tjue minutter i siste omgang lå Vipers foran med 9 mål etter at Nora Mørk satte sitt første mål i kampen.

Som i første omgang viste Sola gode takter i siste halvdel av andre omgang i begge ender av banen, og fortsatte å spille seg til gode målsjanser i angrep og jobbe godt defensivt i forsvar. Seieren var derimot aldri truet for Vipers sin del, og kunne avslutte kampen med en trygg ledelse 30-23 når det gjensto fem minutter igjen av kampen.

Kampen ender til slutt med timåls ledelse 34-24 og poengene blir igjen nede i Kristiansand. Vår beste spiller blir kåret til Tonje Haug Lerstad.

Kjøp billett til topp-kamp på onsdag i Åsenhallen

Nå venter et svært viktig topp-oppgjør førstkommende onsdag i Åsenhallen, når vi møter Molde. Laget ligger a poeng med oss, og blir en svært viktig kamp for at vi skal holde oss i medaljekampen i REMA 1000 ligaen.
Vi vil derfor ha alle på kamp, og heie laget frem til en viktig seier fra tribunen.

Billetter kjøpes enten i Sola HK appen eller på solah.woow.no