Tertnes Håndball Elite-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2122 – Sola

Tertnes Håndball Elite-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2122

Søndagskveld, og vestlandsderby i Åsane Arena. Det skulle gå kun 25 sekunder før kampens første mål satt i nettet, signert Hege H. Danielsen. Som de første kampene denne sesongen ble starten på kampen jevn, hvor lagene fulgte hverandre tett de første minuttene.

Sola spilte godt defensivt, og endelig var vår #24 Martha Barka tilbake på banen, – en viktig brikke i midtforsvaret vårt. Det var stort sett Hilby som var arkitekten i Tertnes sine angrep, noe som hjemmelaget visste å utnytte. Offensivt var det flere som tok ansvar for Sola, og man fikk se flere gode angrep av de i gult og sort.

Etter halvspilt omgang fikk Tertnes en kontring etter en teknisk feil i vårt angrep, og gikk opp i ledelsen 9-7.
Ti minutter før pause tok Steffen og Kjetil kampens første time-out. Beskjeden til jentene var å ha fokus på defensiv jobbing og litt justering i angrepsspillet. Siste tredjedel av omgangen ble lik starten, hvor lagene fulgte hverandre tett, men Bergenslaget var alltid ett par mål foran. Dette skulle holde seg frem til siste spilleminutt når Live utliknet til 13-13 på 7-meter. Kun 15 sekunder før pause fikk Tertnes tildelt straffe, og hadde sjansen til å gå til pause med en ett måls ledelse. Amalie Frøland hadde kommet inn som sisteskanse for Sola, og reddet straffen mesterlig.

I andre omgang er det Tertnes som setter første scoring, målscorer arkitekt Hilby. I angrepet etter går Kristina Novak opp på ni meter, og setter ballen i mål. De neste minuttene blir det igjen at Tertnes gikk opp i ledelse. Sola tar time out etter at Tertnes hadde gått opp i en ledelse på fire mål etter flott kontring, 20-16. I disse minuttene er det lite som stemte for Sola, og like etter scorte laget i blått på straffe og ledet med fem.

Sola kjempet på, men Tertnes sto godt bakover. Etter 48 spilte minutt satt Pia en kontringspasning i mål med en lekker lobb, og alle som både var i hallen og foran TV-skjermen var ikke i tvil om at de siste minuttene skulle bli spennende. Kun seks minutter før slutt satt Camilla inn en scoring, og Sola var igjen kun ett mål bak.

I angrepet vårt like etter satt Camilla sitt femte mål, og vi hadde utliknet i Åsane Arena. Med 90 sekunder igjen av kampen gikk Sola i angrep, og vår toppscorer Kristina satt ballen rett i vinkelen. Vi var igjen i føringen. I Tertnes sitt siste angrep reddet igjen Tonje skuddforsøket fra Tertnes, og vi vinner med ett mål, 25 – 26, i en thrilleravslutning i Åsane Arena.

Solas beste spiller blir kåret til Kristina S. Novak.

Neste kamp er hjemme i Åsenhallen, mot Fredrikstad søndag 19. september klokken 18:00. Billettsalget er åpnet, så sikre deg ett sete i Sola HK appen NÅ!