Storhamar Håndball Elite-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2021 > Kamprapport – Sola
Foto: Kenneth McDowell

Storhamar Håndball Elite-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2021 > Kamprapport

Solajentene satt seg på flyet retning østover onsdag, klar for bortekamp mot Storhamar! Et lag som virkelig forventes å være i toppen av REMA 1000 ligaen, men med gode kampopplevelser med seg i bagen var jentene klare for å igjen overraske i årets sesong.

Storhamar scorer første målet, etter at Kristina var uheldig i vårt første angrep med stolpeskudd. Det er hjemmelaget som fører kampen de første minuttene – og har bedre uttelling på sine skudd. Dermed havner Sola litt bakpå, og det står 5-2 etter de første 5 minuttene.

Fem minutter senere tar Steffen og Kjetil kampens første time out. Storhamar leder da 8 – 5, og Steffen ønsker å justere spesielt forsvarsspillet og ha mer fokus på hjemmelagets ankomstspill. Dessverre ser det ikke ut til å hjelpe umiddelbart, og hjemmelaget drar litt i fra og leder 13 – 6 etter halvspilt 1. omgang.

De neste minuttene er det Sola som styrer kampen – og med fire mål bak Storhamar keeperen og ingen i eget nett nærmer de seg hjemmelaget. Igjen snur kampbildet seg, og Storhamar fører igjen omgangen. Fem minutter før pause leder igjen hjemmelaget med 7 mål, 18 -11. Storhamar setter 2 kontringsmål de neste minuttene mens Kristina setter sitt første mål for dagen – og det betyr at lagene går til pause på 20 – 12.

I 2. omgang er det Sola som setter første scoring, og Esmeralda får 3 gode redninger på de første 3 minuttene i omgangen. Forsvarsspillet virker mer bestemt, samtidig som vi setter flere av målsjansene våre bak Storhamars keeper. Det går i overkant av åtte minutter før Storhamar får sin første scoring etter pausen, og det står da 21 – 16.

Når de først får sin første scoring, kommer det en ny periode hvor hjemmelaget fører kampen. Etter 14 minutter tar Sola time out, og da ligger hjemmelaget ni mål foran 26 – 17.

Etter time out får flere av Solajentene som ikke har hatt så mange minutter på banen sjansen. Flere av spillerne tar vare på denne muligheten, men Storhamar tar også vare på sine sjanser og våre jenter klarer aldri å komme skikkelig i kontakt med de gule og blå.

Det blir et målrikt oppgjør på Hamar onsdag kveld, og når dommerne blåser av kampen står det 33 – 26 til hjemmelaget. Dessverre blir det ikke en like god kamp for Sola som vi hadde mot Molde, og kanskje jentene merker det harde kampprogrammet som denne sesongstarten har gitt.

Vår beste spiller blir #15 Maja Magnussen, #12 Tonje Haug Lerstad blir Storhamars beste.

Nå venter en natt på Clarion Gardermoen, før hjemreise til Sola og Åsenhallen i morgen. Flyruter i koronatid har vi allerede merket denne sesongen kan by på utfordringer.

Det er nå halvannen uke til neste kamp, og jentene får noen gode treningsøkter før vi møter Flint hjemme søndag 20. september.