Follo HK Damer-Sola, Eliteserien Kvinner > Kamprapport – Sola

Follo HK Damer-Sola, Eliteserien Kvinner > Kamprapport

Søndagskveld 1. mars – og mange i Solafamilien var klar for å følge bortekamp mot Follo. En svært viktig kamp med tanke på å beholde kvalikkplass, og fortsatt ha muligheter for å spille i REMA 1000 ligaen også sesongen 20/21.

Follo ville med seier ligge likt med Sola på poeng, og det var duket for et spennende oppgjør mot blant annet Kristiane Knutsen og Sara Møller som tidligere har spilt i gult og sort.

Når et halvt minutt er spilt setter Malin Holta første skuddet sitt i mål. Like etter følger Kristina opp med en suser fra høyre back, og vi leder 0-2. Det gikk 3 minutter av kampen før hjemmelaget satt ballen i mål, og Sola var laget som helt klart kom best i gang i kampen. Etter 10 spilte minutter tar Follo sin første time-out, stillingen er da 3-7. Etter dette kommer Follo litt mer med i kampen, men Sola holder god avstand.

1. omgang viser et Sola lag som spiller et godt forsvarsspill, og ikke minst Sofie bakerst som følger opp med gode redninger. Hun varter også opp med 2 strafferedninger, der dessverre en av de settes i mål på retur. Ingen tvil om at Sofie liker kampene mot Follo – hun ble også kåret til Solas beste når lagene møttes i Åsenhallen. Offensivt ser vi et Sola-lag i 1. omgang som spiller bra kontraspill, og har gode angrep. De er tålmodige, og spiller seg til sjanser.

Når dommerne blåser av første omgang står det 12 – 19 til Sola.

2. omgang starter igjen med at Sofie varter opp med en flott redning i Follo sitt første angrep. Hun sender avgårde en flott pasning direkte til Camilla som setter vårt første mål i siste omgang.
Follo viser et bedre forsvar, men Sola jentene finner lukene og viser gode innspill, som gjør at Malin etter 5 spilte minutt kan sette inn sitt 9 mål og vi leder 14 – 23. Deretter går det nesten 5 minutter uten at det blir mål til noen av lagene, før Anna Clara Fjellheim setter inn sitt første mål i kampen etter 11 minutt. Ved halvspilt 2. omgang leder Sola med ti mål, 17 – 27.

5 minutter før slutt får Oda Aasheim se det røde kortet, etter tre utvisninger. Ingen tvil om at jentene har levert solid forsvarsspill i denne kampen. Like etter Oda er utvist får vi ytterligere en utvisning på Hege Danielsen, og vi må spille 2 minutter med fire mot seks. Det gjør at hjemmelaget får noen kjappe mål på slutten.

Denne viktige kampen kontrollerer Sola fra start til slutt, og seieren er aldri truet. Follo varter opp med flotte angrep og mål, men kommer aldri opp i ryggen på oss. Våre jenter holder fokus oppe, og fullfører kampen med god innsats og vinnervilje. I siste sekund av kampen setter Emma ballen i mål, og vi vinner 24 – 35.

Kristina Sirum Novak blir kåret til banens beste av den lokale juryen.

Jentene kunne juble etter nok en seier mot Follo søndagskveld. Arkivfoto: Kenneth McDowell

Med dette resultatet kan vi nå være sikre på at vi vil klare å beholde kvalifiseringsplass, og at Follo og Gjerpen er de lagene som rykker ned til 1. divisjon neste sesong.

Det gjenstår 2 viktige kamper mot Byåsen og Tertnes før årets sesong i REMA 1000 ligaen er over, og vi må ut i kvalifisering mot laget som havner på 3. plass i årets 1. divisjon. Her spilles det best av 3 kamper, og datoene for kvalifiseringskampene er satt til 15., 19. og 22. april.