ES Besancon Feminin-Sola, EHF European League W 2122 > Kamprapport – Sola

ES Besancon Feminin-Sola, EHF European League W 2122 > Kamprapport

15. januar - en spesiell dato som kommer til å bli stående i Sola HK, da klubben endelig kunne få sin første kamp i Europaligaen i ett gruppespill. Motstander var det franske laget ES Besancon Feminin, som sist helg tapte sin første kamp i gruppe A.

Sola får en god start på kampen på fransk jord. Besancon tar tidlig føringen i kampen, men Sola klarte å bite seg fast og gikk opp i ledelsen etter tre spilte minutter. Når det var spilt fem minutter ut i første omgang ledet laget i gult 3-6. Når det var spilt syv minutter var vi vitne til en skikkelig lekkerbisken fra Kristina med flott flyver, og Sola ledet 4-8.

Åtte minutter ut i omgangen tok hjemmelaget time out, som resulterte i at de tok litt mer initiativ de neste minuttene, og klarte å ta inn litt av forspranget så Sola kun hadde en luke på to mål bak når det var spilt 13 minutter.

Sola viste igjen styrke, og skaffet seg en fire-måls ledelse etter to flotte innspill til Kaja, som hun omsatte i mål. 12 minutter før slutt tok Sola time out, og kontrollerte resten av omgangen inn mot pause. En imponerende første omgang, med ett bortelag som aldri gav opp og alltid klarte å beholde en solid ledelse inn mot hvilen. Til pause sto det 16 – 22, som står sterkt i en europaliga debut.

Andre omgang startet best for hjemmelaget, som scoret to kjappe mål i starten av omgangen. Det var tydelig at det ikke var noe som skulle stoppe et lag i gult. Flere gode mål fra kantene våre, med både gode kontringer og skudd fra kant gjorde at Sola igjen klarte å dra i fra. Vi fortsatte det gode spillet, og det franske laget klarte ikke å stoppe angrepsspillet vårt. Vi klarte å beholde vår solide ledelse, og etter ti spilte minutter var vi foran med seks mål, 22 – 28. I siste halvdel av omgangen tok det franske laget mer initiativ og plutselig var ledelsen minket til fire mål med ti minutter igjen å spille. Igjen viste laget fra Rogaland en sterk moral og vilje, og fant tilbake igjen til spillet som de hadde hatt i kampen som gjorde at de økte ledelsen til 28-35.

Lørdagens kamp ble en svært overbevisende kamp fra Sola sin side – det laget leverte på banen er ikke annet enn svært imponerende i sin første kamp i europaligaen. Når sluttsignalet gikk kunne vi feire en klar seier 32-39, og 2 poeng med hjem på flyet.