Byåsen Håndball Elite-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2223 > Kamprapport – Sola

Byåsen Håndball Elite-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2223 > Kamprapport

Det var et Sola ute på revansj-tokt onsdag kveld. Både for å finne tilbake til eget spill, og for å bedre statistikken mot Byåsen på bortebane. Lagene hadde møtt hverandre 18 ganger før kveldens kamp – statistikken viste 15 seire til laget fra Trondheim og totalt 8 av 8 mulige seire på bortebane. De to siste sesongene har lagene vunnet på egen hjemmebane, og begge sto før kveldens kamp med henholdsvis med en seier og ett tap.

Publikum fikk ikke se en nederlandsk duell på keeperplass fra start mellom Duijndam og Lipman, da Byåsens siste skanse startet på benken. Maja og Camilla var å finne i startoppstillingen til Sola mot sitt tidligere lag Byåsen.

Før halvminuttet var spilt av kampen satte Kristina inn gjestenes første scoring. Steffen Stegavik presiserte før kampen at det var viktig for laget å få defensivt spill til å sitte. Sola startet godt, og Byåsen ble tvunget til å ta dårlige avslutninger, og fikk flere tekniske feil. Etter seks spilte minutter var stillingen 1 – 4.

Sola sto solid bakerst, men så fort det skjedde en glipp fikk hjemmelaget ballen i mål. Med halvspilt første omgang sto det helt jevnt 6-7, og Steffen tok kampens første timeout. Deretter fulgte noen gode Sola-minutter, med flott mål av Martine Wolff fra midtlinja og en flott kontring av Maja. Kombinert med viktige redninger av Rinka bakerst klarte gjestene å øke luken. Igjen viste Byåsen at de ikke skulle gi seg uten kamp på egen hjemmebane og klorte seg fast. Når lagene gikk til pause var stillingen 11-12.

Kristina Novak startet andre omgang som første, og satte inn første scoring. Like etter satt hun sin femte scoring, og 12-14. Det viste seg å bli vanskelig å øke denne luken, tekniske feil hos gjestene og Byåsen takket for mulighetene det gav. Fra 7-meter utliknet de til 16 -16 med snaue ni minutter spilt. I angrepet etter gikk hjemmelaget opp i ledelsen for første gang i kampen og var foran med ett.

Kampbildet snudde, og nå var det Byåsen som ledet an. Amalie Frøland vartet opp med en viktig strafferedning etter halvspilt siste omgang, og med flott scoring fra høyrekant Maja var ledelsen igjen kun ett mål til hjemmelaget. En ny viktig redning fra Amalie, scoring fra Kristina og igjen var lagene like langt 20-20.

Det ble en skikkelig sluttspurt for Sola-laget, på jakt etter poeng. Dessverre var tiden for knapp, og mens vi stresset og fikk tekniske feil klarte hjemmelaget å omsette sine angrep til nye scoringer. Nok en bortekamp mot Byåsen endte uten poeng med hjem til Sola og vi tapte 28-25.

Solas beste spiller blir kåret til Kristina Sirum Novak, med seks nettkjenninger i kampen.