Byåsen Håndball Elite-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2122 > Kamprapport – Sola

Byåsen Håndball Elite-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2122 > Kamprapport

Første bortekamp etter landslagssamlinger – denne gang for første gang i nye Kolstad Arena mot Byåsen. Og man ble vitne til en merkelig start på kampen, hvor det virket som begge lagene startet nervøst.

Gjerne på lik linje med reporteren som før kampen spurte Steffen om hvorfor Malin Holta ikke sto på kveldens kamp rapport - hvorpå Steffen selvsagt fortalte han som sant var at hun nå spiller proff i Ungarn.

Tonje startet kampen med en flott redning i første Byåsen angrep, og det skulle vise seg å være et klart tegn på hva som ventet publikum resten av de første 30 minuttene. Det ble virkelig keepernes aften. Kampens første scoring kom etter tre minutter signert hjemmelaget – hvorpå de doblet minuttet etter.

For Sola sin del klarte de ikke å få ballen forbi Lipman i Byåsen-målet før det var gått hele ti minutter av omgangen, da Hege satt ballen i mål. Dessverre gav ikke dette en umiddelbar effekt, og bortelaget lå bak med ett par mål helt frem til de siste fem minuttene av omgangen. Byåsen ga Sola noen gode kontringsmuligheter etter personlige feil i eget angrep, og klarte å ta innpå trøndernes ledelse. Når pausesignalet gikk var det kun ett mål i forskjell mellom lagene, 10-9 til Byåsen i en merkelig og målfattig omgang.

Byåsen scorte også kampens første mål i andre omgang, og Sola noterte seg kun for en scoring på de første fem minuttene. Igjen drog hjemmelaget i fra, og gikk på ny opp i en firemåls ledelse. Sola klarte dessverre ikke helt å ta grep om kampen, og like før det var spilt ti minutter i siste omgang tok Steffen en time-out for å få justert inn.

Allikevel fortsatte kampen i samme spor, hvor begge lag til tider spilte slurvet både i angrep og forsvar. I tillegg sto Lipman til tider som en levende mur bakerst i Byåsen, og hadde flere 100 % redninger. Når det sto ti minutter igjen av kampen ledet Byåsen 19-15 og alle som heier på Sola håpte på en skikkelig sluttspurt ala oppgjøret tidligere i sesongen mot Tertnes.

Bortelaget tok kampens siste time-out, med en klar plan om hvordan forspranget til Byåsen skulle tas igjen. Nå viste det seg at Sola hadde noen ess i ermet, og fikk satt noen scoringer bak nevnte Lipman. Dessverre kom sluttspurten for bortelaget litt for sent, og sesongens første poengtap var et faktum.

Vår beste spiller blir #22 Kristina S. Novak, og Byåsen vinner kampen 23 – 20.

Nå venter en natt på hotell i Trondheim før hjemreise til Sola for laget, og deretter noen gode treningsøkter før vi møter Kuban Krasnodar til EHF European League førstkommende søndag i Åsenhallen.

Der håper vi på å se nettopp DEG på tribunen. Ta med familien, venner, kollegaer eller andre som er glad i håndball – og hei oss frem i klubbens europa-eventyr.