Tertnes Håndball Elite-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2021 > Kamprapport – Sola
Foto: Kenneth McDowell/ Håndballfoto

Tertnes Håndball Elite-Sola, REMA 1000-ligaen Kvinner 2021 > Kamprapport

Vårt første besøk i Tertnes nye hjemmearena, og klart en ny kamp i REMA 1000 ligaen mellom to lag som før runden lå på henholdsvis 3 og 4 plass.

Hjemmelaget kommer best i gang, og får tidlig noen mål forsprang i kampen. Allerede etter 10 minutter velger Steffen å ta en time out, laget fra Bergen leder da 6 – 2. Solajentene finner allikevel ikke helt ut av forsvarsjobben, og klarer ikke å nærme seg noe særlig i målprotokollen. Samtidig klarer heller ikke Tertnes å dra noe særlig mer i fra, og når det er 10 minutter igjen av omgangen står det 10 – 7.

De siste minuttene av 1. omgang står Sola bedre i forsvar, og Amalie tar noen viktige redninger bakerst. Det gjør at hjemmelaget tar en time out seks minutter før slutt for å justere spillet litt, resultattavlen viser da 12 – 10.

Omgangen avsluttes med en helt annen innsats, og godt defensivt arbeid gjør at vi utlikner til 13 – 13 når det er to minutter igjen til pause. Kun 30 sekunder senere får Camilla en kontrapasning, og vi leder 13 – 14. Kampbildet har snudd, og Sola styrer forsvarskampen i motsetning til starten på omgangen.

Tidligere Solaspiller Kaja Haugseng setter ballen i mål 30 sekunder før pause, og Malin får en skudd bom like etter. Det betyr at pauseresultatet er 14-14.

En fantastisk pasning fra Amalie til Camilla resulterer i andre omgangens første mål. Men like etter setter Intelhus sitt syvende mål, og det står 15 – 15. Det blir et helt annet kampbilde på starten av siste omgang, og lagene følger hverandre tett. Tertnes er to mål foran når Steffen tar en time out, etter 10 spilte minutt.

Andre omgang blir like jevn som slutten av første omgang, og lagene følger hverandre tett. Tertnes er allikevel det laget som ligger foran med ett par mål. Det er som kjent ingenting i håndball, og Sola fortsetter med godt forsvarsspill. 10 minutter før slutt er det Tertnes sin tur til time out – tavla viser 27 – 25.

I det vi går inn i kampens siste fem minutt, finter Malin seg gjennom det offensive Tertnes forsvaret, og setter inn vårt mål nummer 30. Vi er da ett mål foran. Hjemmelaget velger igjen å ta time out, og er tydelig ikke helt fornøyd med spillet de siste minuttene.

Det blir noen nervepirrende minutter på slutten av kampen. Når kun ett minutt gjenstår, setter Malin sitt sjette mål og Sola leder med 33 – 31. I Tertnes sitt siste angrep blir det en teknisk feil, og Sola kan kontrollere kampen inn til 2 nye poeng!

Nå venter det landslagssamlinger for fire av våre jenter, før vi igjen kan invitere til hjemmekamp i Åsenhallen, onsdag 7. oktober mot Byåsen.