Viktige poeng sikret i Volda – Sola

Viktige poeng sikret i Volda

Onsdag var det tid for sesongens bortekamp med lengst reisevei. Laget drog fra Sola tidlig formiddag, og stilte klar til kampstart i Volda Campus Sparebank1 Arena klokken 19:00. Etter to hektiske måneder hadde laget fått ti dager med kampfri, og onsdagens kamp ble mye jevnere enn antatt.

Begge lag startet kampen med scoringer i nesten hvert angrep. Det var Volda som tok mest initiativ i starten av kampen, og etter fem spilte minutter var de foran med to mål 6-4. Sola beholdt roen, og prøvde å få sette sitt eget angrep og forsvar. Når det var spilt like over 11 minutter utliknet Lene Kristiansen Tveiten til 8-8 fra syv-meter.

I angrepet etter gikk gjestene i ledelsen for første gang i kampen, etter gjennombrudd av Frøydis Wiik Seierstad. Like før første omgang var halvspilt tok Volda kampens første time-out, etter at Sola hadde spilt seg til tomåls-ledelse. Vi klarte ikke å dra lengre i fra, og Volda beit seg fast. Med syv minutter igjen til pause var lagene igjen like langt 14-14.

Inn mot pause fikk Sola satt ett bedre forsvar, og tvang Volda til flere tekniske feil. Dessverre var ikke skudd-uttellingen like bra, så vi fikk ikke den ledelsen vi håpte på inn mot halvspilt kamp. Et minutt før pause, utliknet hjemmelaget igjen og Steffen tok vår første time-out. En klar plan for vårt siste angrep i omgangen, som endte i scoring, og lagene går til pause 15-16.

Siste omgang startet ikke like målrikt, og lagene satt kun ett mål hver de første fire minuttene. Sola holdt seg ett mål foran i protokollen, og slet tidvis med å få ballen bak keeperen i Volda-målet. Ti minutter ut i andre omgang, satt Lene igjen ballen kontant i mål og vi var foran med tre mål. Like etter kontret Guro inn ny scoring, og Volda tok time-out.

Dessverre sett med Sola-øyne fikk vi en utvisning og gjorde noen tekniske feil som igjen lot Volda å spille seg inn igjen i kampen. 15 minutter før slutt var det igjen kun ett mål som skilte lagene. Igjen fikk gjestene litt mer fart i eget spill, og økte luken til tre mål ni minutter før slutt.

Seks minutter før slutt var det igjen tid for en Sola time-out. Beskjeden var å holde konsentrasjonen oppe, spesielt i forsvar og spille seg til de riktige sjansene i angrep. To angreps feil fra gjestene gav publikum troen på poeng, og med kun fem minutter igjen utliknet Volda til 25-25.

Med det ble det en litt for spennende sluttspurt i kampen. Vi fikk en utvisning på Martine like over to minutt før slutt. På tross av de siste minuttene i undertall, beholdt Sola roen og klarte å beholde ledelsen.

Når dommerne blåste av kampen sto det 27-29 på resultat-tavla, og vi fikk med oss to viktige poeng hjem i serie-innspurten. Lene Kristiansen Tveiten blir kåret til vår beste spiller, med totalt ni mål.