Viktig seier før lørdagens medalje-kamp i Åsenhallen – Sola

Viktig seier før lørdagens medalje-kamp i Åsenhallen

To lag som kjenner hverandre veldig godt, møttes til kamp onsdag kveld. Begge lag jaktet viktige poeng, og selv om Sola de siste sesongene har hatt ett overtak visste vi at kampen ville bli jevn i mest sannsynligvis 60 minutter.

Det var Fana som startet kampen best, og klarte å opparbeide seg en liten ledelse da det sto 4-2 etter fem minutter, anført av Martine Kåringstad Andersen som har kommet til Bergen på lån fra Vipers. Gjestene kom ikke helt skikkelig i gang, og noen tekniske feil gjorde at hjemmelaget beholdt ledelsen og det sto 7-5 etter halvspilt første omgang.

Sola fikk sjansen til å spille overtall, og øynet muligheten for å kunne tette luken, men kom ikke lengre enn ett mål bak i protokollen. Like etter ventet ytterligere to nye minutter i overtall på stilling 9-7, men hjemmelaget klarte igjen å stå i mot, og Sola fikk aldri den utligningen vi håpet på.

Så, med tre minutter igjen før pause fikk Maja Magnussen en flott kontrapasning og kunne endelig utligne til 13-13. Minuttet etter var det Martine Wolff som fikk æren av å skyte Sola i ledelsen for første gang i kampen, og det sto 13-14. Når dommerne blåste av til pause hadde bortelaget snudd kampen og ledet 14-16.

Denne ledelsen ønsket vi ikke å gi fra oss, og når andre omgang startet var det med ett bortelag som hadde bestemt seg for at poengene skulle bli med flyet hjem. Sola fikk fart i eget angrepsspill, og bakerst sto ett godt forsvar som nå virkelig hadde flyt. Justeringer fra trenerbenken gjorde at Sola-forsvaret håndterte Kåringstad Andersen bedre, og Fana slet mer med eget angrepsspill.

Inn mot halvspilt i siste omgang fikk vi se noen svært målrike minutter, hvor begge lag fikk scoringer i nesten hvert ett angrep. Men dessverre for bortelaget hjalp ikke det på å ta igjen forspranget til gjestene, og Sola ledet 26-30 med ti minutter igjen av kampen. De siste minuttene av kampen var det laget i gult som holdt trykket og konsentrasjonen, og kunne til slutt juble for seier og 2 viktige poeng, 31-35.

Vår beste spiller ble kåret til Maja Magnussen, som også ble toppscorer med 9 mål.

Med onsdagens seier det avanserer vi til tredje plass i REMA 1000 ligaen, og lørdagens hjemmekamp mot Larvik blir svært viktig.
Ett skikkelig topp-oppgjør, og viktige medalje kamp for oss. Velkommen på kamp – billetter til kampen kjøper du her.