Seier mot Podravka Vegeta, og et langt steg mot kvartfinale. – Sola

Seier mot Podravka Vegeta, og et langt steg mot kvartfinale.

Allerede fredag drog laget ned til Kroatia. Målet var klart - med seier ville vi ta et stort steg mot kvartfinale i Europaligaen for andre sesong på rad. En fantastisk andre omgang gav oss seier 23-31, og nå venter en gruppefinale neste søndag i Stavanger Idrettshall.

Søndagens kamp startet som vi kanskje hadde forventet. Det ble scoret lite mål, og etter fire minutter sto det 1-2 til Sola. Forsvaret sto tidvis solid bakerst, men raske angrep og avslutninger utenfor mål gjorde at Sola aldri fikk mulighet til å dra skikkelig fra. Når det var spilt ti minutter var det kun scoret fem mål, og hele fire av disse fra straffemerket. Podravka første scoring syvmeter. Neste angrep syvmeter til oss, og kampens frøste utvisning til hjemmelaget.

Med tre scoringer på 3 syvmetere utliknet Podravka til 3-3 etter 11 minutter. Gjestene fikk en sjanse til å dra litt fra midtveis i andre omgang, men tekniske feil gjorde det mulig for kroatene å bite seg fast. Ti minutter før pause fikk vi en luke opp til Podravka på to mål, som kroatene tettet igjen. De siste minuttene inn mot pause var det hjemmelaget som tok over initiativet og lagene gikk i garderobene med ledelse 12-10 til Podravka.

Det var ikke tvil om at spillet måtte heves i siste omgang, og den startet bra med et gjennombrudd fra Frøydis og scoring. Lagene fortsatte å følge hverandre tett, men etter syv minutter fikk Sola tildelt sin femte straffe som Lene satt trygt i mål og vi var likt 14-14.

Det laget som beholdt roen, gjorde minst tekniske feil og hadde mest krefter ville være det laget som kom til å ta seieren i søndagens kamp. Halvveis i siste omgang var det likt 18-18, men nå startet gjestene en ordentlig sluttspurt. Vi fikk spilt oss til gode sjanser med solide avslutninger, og hjemmelaget virket å bli slitne, dermed økte Sola-ledelsen jevnt og trutt.

Hele femten straffekast ble det dømt i kampen totalt. Vårt siste straffe var det debutant Ingrid Gravdal som fikk æren av å sette. Kun 19 år, fra rekruttlaget i Sola var hun trygg fra syvmeteren og kunne notere seg for sin første scoring i Europaligaen!

Vi vinner kampen tilslutt 23-31, og med det tok vi et langt steg mot kvartfinale i Europaligaen. Intet annet enn en helt rå prestasjon fra regionens beste kvinnelag. Nå venter gruppefinale neste søndag i Stavanger Idrettshall mot danske Nykøbing Falster – og der vil vi ha alle med oss på tribunen og heie laget frem!

Billetter finner du som alltid i Sola HK appen – og ønsker du å ta med ditt eget lag send en mail til siri@sola-hk.no for tilbud om klubb-billetter.