Vi er klare for gruppespill i European League! – Sola
Foto: Kenneth McDowell

Vi er klare for gruppespill i European League!

For andre sesong på rad skal vi møte europeisk motstand i Europaligaen. Det ble klart etter en flott seier mot Rocasa Gran Canaria 34-28, sammenlagt 66-57.

Hjemmelaget startet best i Åsenhallen, og ledet 6-2 etter ti spilte minutter av kampen. Spanjolene kom ikke i gang med eget spill, og laget i gult kunne gjøre som de ønsket. Sola fortsatte å stå godt defensivt, som gav flotte kontringsmuligheter og mål i protokollen.

Utover i første omgang ble det noen minutter der svært lite skjedde. Begge lag hadde avslutninger som ikke gikk inn i mål, og spillet var tidvis litt rotete. Etterhvert kom også Rocasa Gran Canaria mer inn i kampen, og klarte å spise seg innpå Sola sin ledelse.

Det ble ikke målrikt de første 30 minuttene, men hjemmelaget kunne gå til pause med en ledelse 12-9.

I andre omgang fortsatte Sola, og beholdt ledelsen. Laget klarte allikevel ikke helt å dra fra det spanske laget, som gjentatte ganger kjempet seg tilbake i kampen. Når siste omgang var halvspilt var det kun to mål som skilte lagene.

De siste minuttene viste hjemmelaget igjen at de var klare og ville til gruppespillet for andre sesong på rad. Sola spilte seg til gode sjanser, og fikk åpnet målkontoen skikkelig. Spanjolene virket resignert, og når dommerne blåste av kampen sto det 34-28 til Sola.

Igjen har vi skapt historie, og klubben er klare for gruppespill i EHF European League for andre sesong på rad. Torsdag i neste uke er det trekning, og vi får da vite hvem som blir våre motstandere i gruppen.
Med andre ord - det er bare å glede seg, det blir mye spennende og kjekke håndball-øyeblikk på nyåret i 2023.