Tusen takk for innsatsen John Harald! – Sola

Tusen takk for innsatsen John Harald!

30. september var det slutt på en epoke i Sola Håndballklubb! I 9 år har John Harald Kåsen ledet klubben med stødig hånd, og stafettpinnen ble gitt videre til Svein Gaute Hølestøl fra 1. oktober.

Våren 2012 tiltrådde John Harald som daglig leder i Sola. Han kom fra stillingen som daglig leder på Forus Travbane, til en klubb som lå med brukket rygg, og store økonomiske utfordringer. 9 år som daglig leder er unikt i klubbhistorie generelt, og gjennom disse årene har John Harald bidratt stort til klubbens positive utvikling, både på økonomisiden og den organisatoriske siden.

Selv ser Kåsen tilbake på ni kjekke år i Sola, og trekker frem hvor fantastisk det har vært å få følge reisen til A-laget og ikke minst samarbeidet med trenere, lagledere, foresatte og spillere på lagene i ungdomsavdelingen. Når han nå gir seg som daglig leder er Sola en klubb med god orden på egen økonomi, økende medlemsantall og et A-lag som hevder seg i toppen av norsk håndball.

Ni år setter sine spor i klubbhistorien – og vi ønsker å gi John Harald en stor takk for årene han har vært i Sola.

3 om John Harald!

Are Domert – tidligere styreleder i Sola HK

Hva er ditt beste minne i tiden John Harald har vært i klubben?
John Harald og jeg som styreleder i flere år har hatt ett tett og godt samarbeid, og vi har funnet godt ut av det med hverandre. Vi har stort sett alltid vært enige, men de gangene vi har hatt forskjellig syn på saker har vi alltid klart å lande på en felles enighet.

Det er svært vanskelig å trekke frem enkeltelementer, men for meg har hans engasjement og ønske om det beste for klubben vært svært avgjørende. Engasjementet ser en og veldig godt på hjemmekampene til A-laget – der han til tider må ut og gå tur når det blir for spennende.

Dine tanker om innsatsen John Harald har gjort på disse årene i forhold til klubbens utvikling?
John Harald har på de 9 årene gjort en formidabel innsats for klubben. Den aller viktigste jobben har nok vært på økonomi. Når John Harald kom til klubben, var det en klubb med ganske skral økonomisk status. Han har snudd på hver krone, ikke brukt penger vi ikke har, og bidratt STERKT til at vi i dag har en sunn og god klubbøkonomi.

John Harald har opprettholdt god kontakt og dialog med klubbens medlemmer, helt fra miniavdelingen til A-laget. Han har etablert gode kontakter innad i klubben, jeg mener han – på tross av sitt økonomifokus – alltid har vært rettferdig i fordeling til de forskjellige lagene i klubben.

Hva er viktig for nye krefter å ta med seg mtp arbeidet som er gjort de siste årene?
Det er svært viktig å opprettholde den synligheten han har hatt i klubben, økonomifokus og tilstedeværelse. Fokus på å ha kontakt og dialog med klubbens medlemmer, leverandører og sponsorer. Jeg tror og det er viktig å videreutvikle den posisjonen klubben nå har fått, både lokalt som den viktigste arenaen for utvikling av unge spillere og nasjonalt som en klubb etablert i øverste del av nasjonalt nivå.

Hvem har John Harald vært for deg?

John Harald har vært en viktig sparringspartner i drift av klubben. Gjennom flere år har vi og utviklet et godt personlig forhold. Jeg har satt stor pris på John Harald gjennom alle disse årene, og ønsker ham masse lykke til med tilværelsen fremover, og håper vi ser ham i hallen også videre fremover.

Camilla Herrem, spiller Sola A-lag

Hva er ditt beste minne i tiden John Harald har vært i klubben?
Mine beste minner med Kåsen må nok være alle de gode samtalene vi har hatt på kontoret før jeg skal trene på morgenen, eller før øktene med skolen. Vi har alltid hatt masse å snakke om, og jeg syns han er en veldig morsom mann som har masse å komme med.

Det han har gjort for Sola er jo ekstremt viktig, spesielt med tanke på en stabil økonomi som også har gitt klubben grønn lisens med en gang. Han var med og tok ett tak når det gjaldt som mest, og har en stor del av æren for av at klubben har gått så stabilt økonomisk de siste årene.

I tillegg har han og hatt ekstremt mange oppgaver som ikke alle kan ser innad i klubben og hatt styr på det aller meste siden han har vært mye alene på kontoret. Han har vært utrolig viktig for Sola Håndball.

Det som blir viktig er at man skal virkelig bry seg om denne klubben. Kåsen har alltid hatt det beste for Sola i sitt hjerte og gjort alt for at klubben skal gå bra.

Hvem har John Harald vært for deg?

Kåsen for meg har vært og blitt en god samtalepartner, vi har snakket om alt mellom himmel og jord. Han er morsom, snill, veldig ærlig og passer alltid på. Jeg kommer til å savne han utrolig mye, men regner med han kommer til å kose seg med sine utenlandsturer, dra på hytten, og bare leve livet. Som sagt, i Åsenhallen er det og kommer alltid til å være ett ledig sete til han.

Svein Ove Svendsen, trener i Sola HK

Hva er ditt beste minne i tiden John Harald har vært i klubben?
Husker godt mitt første møte med JH, det var min første trening med J09 hvor JH ønsket meg velkommen og jeg fikk en Sola HK overtrekks jakke. Ellers så må jeg nevne alle A-kampene hvor JH har stått på «plattformen» utenfor kontoret og vært veldig engasjert. 😊

Økonomien må være på plass for at vi kan utvikle klubben videre, her har JH gjort en fantastisk god jobb. Fundamentet er lagt for å løfte klubben videre.

Sola er en breddeklubb med et elitelag, dette gir oss mange muligheter. Ny krefter må vise stort engasjement for hele klubben, tenke langsiktig og bygge videre på det gode fundamentet som er lagt.

Hvem har John Harald vært for deg?

John Harald har vært en viktig og god samtalepartner for meg i mine ulike roller i Sola HK. Han har vært den naturlige personen å kontakte for hjelp og støtte.

Sola Håndballs medlemmer, administrasjon og styre ønsker å takke for en fantastisk innsats i hele 9 år!

Vi ønsker deg til lykke videre – og det står alltid et sete klar til deg her i Åsenhallen på kamp!