Trives som mor, og i Sola – Sola

Trives som mor, og i Sola

Øverst av alle keepere i REMA 1000 ligaen for kvinner, tronet Solas #12 Rikke Marie «Bobbo» Granlund i januar. Sola spilte seks kamper i REMA 1000 ligaen i årets første måned, og på ikke mindre av fire av disse ble hun kåret til Solas beste spiller. I tillegg til tre gode kamper i Europaligaen, er det ikke tvil om at 2024 har startet godt for Bobbo.

Solid redningsprosent på 38,3% viser statistikken. Hun ble velfortjent tatt ut på månedens lag, som i samarbeid med Skarpnes AS tas ut hver måned, for andre gang denne sesongen. Livet som håndballspiller på topp-nivå endret seg i sommer, da Åse kom til verden. I tillegg til kamper og treningshverdag skal dette koordineres på en litt annerledes måte med en ny «sjef» hjemme.

Totalt spilte laget 9 kamper i løpet av januar, som endte i 7 seire og 2 tap. Hvordan opplever Bobbo selv starten på 2024?

Vi har hatt en skikkelig flow i laget i januar. Jeg syns det er en trygghet i laget og vi spiller med selvtillit, og troa i hver kamp. Det startet bra med seier borte i Malaga som i utgangspunktet var en tøff kamp. Siden det har det bare gått i ett. Den eneste kampen jeg ikke syns vi har vært der vi bør var kampen mot Motherson Mosonmagyarovari. Der syns jeg vi var under pari. Men ellers er jeg godt fornøyd med januar.

Bobbo står med 16 offisielle landskamper for Norge, og debuterte i landslagstroppen i 2020. Har hun fortsatt landslagsambisjoner?

Det hadde selvfølgelig vært veldig gøy hvis jeg kom med på landslaget igjen. Nå fokuserer jeg på å levere godt i kamper og spill for Sola, også hadde jeg blitt veldig glad om jeg kom med til en samling. Men jeg kan jo også se at det er flere unge talenter som presterer, så det er hard konkurranse der.

Livet som topp-idrettsutøver før og etter man blir mor innebærer flere endringer, og hverdagen kan ikke legges opp som tidligere. Å kombinere rollen som småbarnsmor og elitespiller i håndball har ikke gått helt smertefritt.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg syns det var noen tøffe måneder i starten. Det merkes også at det selvfølgelig i perioder er ganske hardt å trene og spille kamper med lite søvn. Men jeg syns det blir bedre og bedre å kombinere ettersom datteren min blir litt større, vi får mer rutiner og jeg blir tryggere i rollen som mor.

Laget er fortsatt inne i en travel kamp-periode, og Bobbo sier selv at hun nå føler at hun mer eller mindre er 100% tilbake etter tiden hun var ute i forbindelse med graviditeten, men har fortsatt litt å gå på når det kommer til den fysiske delen.

Heldigvis for både Bobbo og familien trives de i Sola, og er fornøyd med at klubben har bidratt og tilrettelegge for hennes rolle som både toppidretts utøver og førstegangs mor.

Vi trives veldig godt på Sola og syns vi har falt til ro. Kjæresten har fått jobb hvor han trives, og jeg trives med håndballen og småbarns livet. Sola er en kjekk plass og bo, og vi er blitt tatt veldig godt i mot fra alle hold. Klubben har virkelig tilrettelagt for at jeg skal kunne prestere best mulig, og at også familien min skal ha det best mulig oppi den travle sesongen det har blitt. Jeg er veldig glad for at de har sørget for at jeg kan ha med både mann og barn på reisene til bortekampene. Det har gjort overgangen og tilværelsen som førstegangs mor og håndballspiller mye lettere for meg.

Tre om Bobbo

I tillegg til å ta en prat direkte med Bobbo om en god start på nytt år, og hennes opplevelser av å være i Sola – tillot vi oss også å snakke med tre andre personer i og rundt laget. Rett og slett for å høre om hvilken rolle de føler Bobbo har inn i keeperteamet/spillergruppa og ikke minst en god januar.

Bobbo har prestert på et stabilt høyt nivå. Hun har et høyt toppnivå, og leverer stabilt i flere kamper. Hun har vist at hun ikke bare stopper skudd, men også bidratt med igangsetting av kontra. Bobbo kom inn med erfaring, og en trygghet som også smitter over på resten av teamet. Med sine profesjonelle holdninger har hun lagt ned arbeidet som kreves for å komme tilbake til topphåndballen. Med nivået hun har levert på som et bevis på dette. I tillegg har hun en enorm vinner-mentalitet og ett ønske om videre utvikling som gjør hun til en målvakt i øverste klasse.

Ole-Andre Lerang, målvaktstrener

Det er ingen tvil om at Bobbo har vært viktig for oss nå i januar. Det er imponerende å se evnen hun har til å redde i avgjørende øyeblikk, og det har vi fått oppleve flere ganger. Vi er heldige som får være i keeper-team, og få mulighet til å lære av Bobbo. Hun er støttende både på trening og kamp, og med sin erfaring bidrar hun med en trygghet både i keeper-teamet og i resten av gruppa.

Ine Skartveit Bergsvik, keeper Sola HK

Bobbo bidrar med mye rutine, og en avslappende stil og ro i laget. Hun er en ekstremt lugn spiller og hun er en fantastisk person å ha på laget. Hun er profesjonell og gir alltid maks når hun er på trening og banen. Bobbo har spilt slik jeg er vant til å se henne nå i januar. Hun er en ekstremt god keeper som ikke står som alle andre og gir henne en fordel med hennes ro i mål. Jeg vet jo hvor nivået til Bobbo er, og det er høyt. Det er ikke uten grunn hun har vært med landslaget. Fantastisk spiller både på og utenfor banen.

Camilla Herrem, spiller Sola HK