Tonje Nøstvold inspirerer 13-åringene våre – Sola

Tonje Nøstvold inspirerer 13-åringene våre

Landslagsspilleren delte sine erfaringer, tanker og tips for J00 lørdag formiddag i Åsenhallen.

– Det er utrolig kjekt at Tonje tar seg tid til dette, hun inspirerer meg, var j13-spilleren, Lene Tveit, sin første kommentar etter møte med håndballprofilen.

En spent gjeng med spillere, foreldre og trenere samlet seg i VIP-rommet for å stille Tonje Nøstvold spørsmål om hennes karriere, som startet i Hundvåg og fortsatte i Sola HK, FC Midtjylland Håndbold og Byåsen.

– Jeg var jenta med de signalgule sokkene da jeg spilte for Hundvåg, røper hun. Et varemerke hun ble kjent for senere på samlinger.

Selv har hun vært med på yngre landslag siden hun var 16 år gammel, og debuterte på seniorlandslaget høsten 2005. Hun forteller våre unge lovende om hvor nervøs hun var før debutkampen mot Portugal, og hvor godt det er å kjenne på nervøsiteten – så lenge du balanserer den. Tonje hadde tidlig en drøm om å komme på landslaget.

Det spørres fra salen om hvor viktig det er med talent for å nå langt.

– Alle kan ha et talent, men det kan du ikke leve på resten av livet. Andre jobber gjerne hardere enn deg på akkurat samme tid, så det handler om å trene godt – og mye, forteller Tonje til ivrige lyttere.

Videre trekker hun frem Heidi Løke som først kom på landslaget som 25-åring, uten å ha vært på yngre landslag.

– Du må ha viljen til å bli god, det handler kun om trening, presiserer hun.

Mange av j13-spillerne ble fasinert over hvor fleksibel hun har vært når det kommer til spillerposisjoner. Tonje forteller at hun har vært bakspiller både på midten og høyre, samtidig spilt endel kant. Personlig har hun ingen posisjon hun foretrekker mer enn en annen, det viktigste er heller at hun får muligheten til å bruke sitt spill og stå på banen for å bidra.

– Gleden av å stå på banen er den største, det er da man må gripe sjansen å tørre.

Hun beskriver mottoene til Sola HK, mot – glede – samhold slik:

Mot, det handler om å tørre å være deg selv, vise følelser når du spiller og utfordre deg selv til å gjøre nye ting. Dessuten er det viktig å ha mot til å si ifra hvis du er uenig i noe. Du skal tørre å vise hva du står for, til enhver tid!

Glede er rett og slett å vise at du har det kjekt med det du holder på med. Å vise glede for egne og andres prestasjoner er undervurdert. Vi spiller håndball fordi det er gøy!

Samhold handler om å kunne unne og beundre andre suksess. Det er aldri én spiller som vinner en kamp, det er faktisk syv personer som gjør jobben. Man må stå sammen som et lag. Mange glemmer at det er like viktig å gjøre andre gode, både på og utenfor banen!

Martine Myrvoll, Ine Bergsvik, Ane Wangsholm, Kari S.Joa, Lene Tveit, Hedda Berggraf.

Jentene synes det var veldig interessant at hun delte tips og erfaringer om det mentale arbeidet hun gjør både før kamp, på banen og rundt laget.

– Hvis Tonje gjorde noe dårlig i angrep, har hun en regel på at hun får kun lov til å være irritert på seg selv frem til midtlinjen. Når hun passerer den skal det være glemt og hun er nullstilt. Det synes jeg er en veldig god regel, for det er mange som tenker mange negative tanker hvis de gjør feil, forklarer Ine Bergsvik.

Jentene er overbevist om at det er viktig å ha et fighterinnstinkt.

– Tonje fortalte om Katrine Lunde Haraldsen som ingen vil være på motsatt lag av i alle øvelser på trening. Det var på grunn av hennes enorme konkurransehode som ble skrudd på med en gang hun kom inn i hallen. Det var morsomt å høre, og jeg er sikker på at man må være sånn for å nå sine mål og bli god, mener Lene Tveit.

Etter mange spørsmål og gode smil fikk alle et bilde sammen med idolet.

Fornøyde trenere, Øyvind Dahle og Arndt Hansen.

– Vi kom i kontakt med Tonje via nevøen hennes, Mathias Ahlstrøm (G04). Det er flott at hun stiller opp, sier en fornøyd trener Øyvind Dahle.

Selv synes håndballspilleren at det er kjekt å møte unge spillere.

– Det tar så liten tid og jeg synes det er veldig gøy, forteller hun.

Onsdag 26.mars ser du henne med Håndballjentene i Stavanger Idrettshall hvor Hviterussland står på motsatt banehalvdel. Les mer om kampen her.

Hun innrømmer forøvrig at hun om ikke mange år gjerne flytter hjem og vil bli sett i Sola-drakt igjen.

Åsenhallen vil mest sannsynlig bli hennes hjemmebane om et par år.

Alle foto: Malene Folkvord
Av Malene Folkvord