Tallenes tale for REMA 1000 ligaen 21/22 er klare – Sola

Tallenes tale for REMA 1000 ligaen 21/22 er klare

Sesongen 21/22 er over i REMA 1000 ligaen, spillerne nyter noen velfortjente fridager før vi i neste uke er klare for oppkjøring mot ny sesong. Vi har valgt å kikke litt tilbake på sesongen som akkurat er ferdig, og gjøre ett lite dykk i tallenes tale etter klubbens beste sesong på elitenivå.

10. april kunne Sola for andre sesong på rad ta i mot bronsemedaljer i eliteserien, denne gang etter full spilt sesong. I tillegg spilte klubben seg til semifinale i årets sluttspill, samt gikk hele veien til kvartfinale i sin debutsesong i European League.

Vi har sett litt på de ulike statistikkene for REMA 1000 ligaen 21/22, hvor vi av totalt 26 kamper til slutt sto igjen med 18 seire, 2 uavgjort og 6 tap. Dette gav en total poengsum på 38 i sesongen.

Over 29 mål i snitt pr. kamp

Sola scoret totalt 771 mål i serien, som gir et godt snitt på 29,65 mål pr. kamp. Vipers, Storhamar og Molde var de lagene som hadde flere mål enn oss. Bakerst ble det sluppet inn 644 baller i mål, og kun Vipers slapp inn færre mål enn Sola.

3 Sola-spillere på topp 30 lista

Nesten samtlige spillere i troppen noterte seg i scoringsprotokollen i årets sesong.

Solas topp 3 målscorere var Camilla Herrem som til slutt endte på en total 2. plass med totalt 188 mål, som gir et snitt på 7,2 mål pr. kamp. Kristina Sirum Novak havnet på en 14. plass med ett snitt på 4,6 mål pr. kamp og totalt 115 nettkjenninger. Høyrekant Maja Magnussen noterte seg for totalt 96 mål i sesongen som gir ett snitt på 3,7 mål pr. kamp.

Forsvars bauta troner øverst

Sola havner på en 8. plass på tabellen som viser bestrafning i årets sesong med totalt 28 gule kort, 46 utvisninger og 3 røde kort. Om vi hadde klart oss uten røde kort denne sesongen ville vi vært ett av de lagene som fikk færrest advarsler i sesongen.

Av våre spillere finner vi kun en på topp-ti oversikten over bestrafning, og det er vår forsvars bauta Martha Barka. Med andre ord hun er en viktig spiller defensivt for Sola, og gjør jobben hun skal.
I løpet av sesongen tok hun i mot 9 advarsler, og måtte se kampen fra benken under totalt 15 2-minutters utvisninger.

Vi retter blikket mot ny sesong!

Mandag 6. juni møtes laget igjen etter noen velfortjente friuker, og er klar for å legge grunnlaget for REMA 1000 ligaen 22/23 og nye utfordringer i European League.

Terminlisten for sesongen er like rundt hjørnet, og vi gleder oss til igjen å kunne ønske velkommen til hjemmekamp i Åsenhallen.

Lagbygget for neste sesong er godt i gang, og vi ønsker Rinka og Merlinda velkommen til Sola samtidig som vi er glade for å fortsatt ha de fleste fra årets spillertropp med videre til neste sesong.

Med andre ord, her er det bare å glede seg til flere kjekke håndball øyeblikk sammen!