Styrelederen har ordet: For en sesong! – Sola

Styrelederen har ordet: For en sesong!

Det er jammen ingen sak å være styreleder i klubben vår. Særlig nå om dagen. Etter mange år med utvikling av hvordan klubben skal drives, både administrativt og sportslig, ser vi nå hvordan verdien av å bygge stein på stein betaler seg. Mange har vært involvert i dette arbeidet over mange år og et tålmodig og målbevisst arbeid ligger bak. Vi er på ingen måte i mål, dit vil vi nok aldri komme, men nå har utviklingen skapt en stabilitet som gjør at vi kan bygge videre på et stabilt og trygt fundament.

For å ta det sportslige så følger hele Sola HK opp etter en flott sesong året før. Riktignok er det første tilnærmet normale sesong etter pandemisesongene, men store resultater følges opp. A-laget følger opp bronse i eliteserien med nok en bronse. Til og med med klar heng på andreplassen. Det står stor respekt av at et a-lag i en klubb med våre midler klarer å følge opp en stor sesong med en enda større sesong. For som alle vet var det ikke bare spill i eliteserien, men en historisk innsats i Europaligaen. Det var egentlig stort bare å komme til kvalifisering og vi ble av mange dømt å ikke komme særlig lenger. Så gikk det jammen hele veien til kvartfinale – snakk om å motbevise sine skeptikere. Det er også viktig å berømme alle som har vært med å rigge hall, legge gulv, dekke over reklame, sette opp led-skilt og så videre. Vi har til og med satt Rogalandsrekord for et damelag når det gjelder tilskuere med et fullsatt og fantastisk arrangement i Stavanger idrettshall.

En del av utviklingen de seneste årene, var å satse på et rekruttlag. Målsetningen for å få maks ut av et slikt lag var å kunne spille i andre divisjon i tillegg til tredje divisjon. Den milepælen ble også nådd i år, da rekruttlaget rykket opp fra tredje til andre og c-laget rykket opp fra fjerde til tredje. Helt fantastisk innsats og viktig for å være et skikkelig attraktivt tilbud for regionens talenter de neste årene. Klubben har som strategi at minst to spillere skal gå fra rekrutt til a-lag hver sesong. Til nå har vi klart dette og fremtiden ser lys ut.

Så er det også masse fantastiske resultater, idrettsglede og øyeblikk i ungdomsavdelingen og senior bredde. Bring er i grenseland mellom ungdom og senior, og Sola sine 05 jenter fikk en hederlig 6. plass i årets Bring serie. Utover dette er det spilt utallige kamper i utallige serier og turneringer og Sola HK setter et tydelig spor mange steder. Det som er utrolig gledelig, er at vi klarte oss godt gjennom koronatiden og har mistet minimalt med medlemmer i forhold til mange andre. Det betyr at det er gjort utrolig mye godt arbeid av dedikerte trenere og lagledere i alle alderstrinn helt ned til mini. Takk for alt arbeidet dere legger ned.

Vi har alle mye å takke administrasjonen for. De gjør mye av jobben de fleste av oss ikke ser i det daglige og sørger for at vi har en trygg og god klubb som kan satse i både elite og bredde, junior og senior, som vi nå gjør. De utvider våre økonomiske muskler, forhandler avtaler, melder på lag, kjøper inn utstyr, organiserer turer for elite og bredde, organiserer med dommere for å nevne noen få ting av alt de gjør.

Så er det også viktig å nevne nettverksfamilien vår som stadig vokser og som bidrar på mange måter til klubbens utvikling. Vi ønsker at også våre sponsorer skal ha mye igjen for å være med oss. Det er gledelig at de fleste velger å bli hos oss og at mange nye har kommet til den senere tiden. Dette tar vi som et tegn på at vi er en attraktiv partner og vi vet hvor viktig det er å jobbe for at vi forblir like attraktive fremover.

Hva kan vi så forvente av neste sesong? Mens mange av lagene i ungdomsavdelingen etter hvert tar seg en velfortjent sommerferie, er allerede både a-lag, rekrutt og bring i gang med sesongoppkjøring. Vi har en stabil a-tropp, en stor rekruttgjeng og en stor bringgjeng, så vi kan glede oss til mange spennende oppgjør i både inn- og utland. Ungdomsavdelingen fortsetter sitt gode arbeid over sommeren og også der ligger alt til rette for mye spenning, idrettsglede og flotte øyeblikk. Vi har flinke lag i eldre bredde som også er med på å sørge for at vi har et bredt tilbud til alle som ønsker å spille håndball.

Jeg gleder meg enormt til en ny sesong og til å se deg i hallen enten som utøver, tilskuer, sponsor eller frivillig!

God sommer!

Med hilsen Alexander Olafsrud, styreleder i Sola HK