Stolte over det vi har levert denne spesielle sesongen – Sola

Stolte over det vi har levert denne spesielle sesongen

Mandags ettermiddag ble det klart at Sola får bronse i årets REMA 1000 liga, en sesong går inn i historiebøkene som veldig spesiell med koronarestriksjoner og nå avkortet sesong.

Vi tok en prat med noen av spillerne og trenere på hvordan de har opplevd sesongen, og ikke minst hva de synes om å være med å vinne klubbens første medalje på øverste nivå i norsk håndball.

Strekspiller Hege Holgersen Danielsen er utrolig glad for å få være med på å skape historie i Sola.

Selv om det er under rare omstendigheter er det jo fantastisk å få lov til å være en del av den historiske bronsemedaljen! Det er mer enn jeg noen gang hadde drømt om å få være med på med Sola! Jeg e så stolt over samholdet i laget og alt som ligge bak både fra klubb, trenere og den jobben vi som lag har gjort! Det har i perioder etter jul vært tungt og vanskelig å finne motivasjon, for savnet etter å spille kamper har vært stort! Men en fantastisk gjeng og forståelsesfulle trenere har gjort at vi har kommet oss gjennom, og nå ser jeg bare frem til å få spille en historisk cupfinale med gjengen! Motivasjonen har aldri vært større, og jeg gleder meg som et lite barn (og meg for så vidt 😉) gleder seg til julaften til vi kan få lov til å spille kamper igjen, spesielt med i en fullsatt Åsenhallen.

Foto: Kenneth McDowell

For noen måneder siden ble det klart at Kristina Sirum Novak er med videre i Sola i neste sesong. Det gleder hun seg skikkelig til – og er glad for årets bronsemedalje.

Det vi fikk spilt av årets sesong var gode kamper og en bra sesong for vår del. Så selv om det ble under litt annerledes premisser, er det selvfølgelig veldig stas å ta medalje i serien. Å få Europacupplass er også̊ veldig motiverende. Jeg gleder allerede til å spille kamper neste sesong.

Foto: Kenneth McDowell

Spilleren som har vokst opp kun ett steinkast fra Åsenhallen, ser tilbake på en spesiell sesong i sin barndomsklubb. Stoltheten over å nå cupfinale og medalje er gjerne aller størst hos Camilla.

Det har jo vært en meget spesiell sesong i år, men jeg syns vi har taklet det bra. Jeg er utrolig stolt over det jentene, laget og trenerne har fått til på denne halve sesongen her, og vi klarte å kjempe oss til en bronse, noe jeg aldri har vært med på før i Sola, så dette syns jeg er så utrolig stort. Laget har kjempet godt i alle kampene, vært godt forberedt og det har vist seg i kamp. Alt i alt så er jeg bare så utrolig stolt over gjengen og prestasjonen som har blitt gjort i år.

Foto: Kenneth McDowell

Det var ikke bare spillerne som var utrolige glad etter mandagens nyheter. Laget har ett trenerteam bestående av Steffen Stegavik, Kjetil Aanestad og Ole Andre Lerang. De to førstnevnte kan konstatere at de har nådd to store milepæler i klubben i deres første sesong som trenere.

En meget spesiell sesong er over, vi hadde håpet på å komme oss gjennom en hel sesong i år, og i hvert fall få muligheten til å fullføre en halv sesong på slutten her, men det er nå dessverre vedtatt at er umulig å gjennomføre.  Litt spesielt ble det at vi fikk beskjed mandag ettermiddag under trening at nå avsluttes seriespillet og Sola får bronse. Vi skulle gjerne ha ønsket å ha stått med den medaljen etter å ha spilt 24 kamper, og ikke bare 10 kamper i Rema-1000 ligaen.

Men når dette ble utfallet, så syns jeg ut ifra høstsesongen at det er fortjent at vi står igjen med denne medaljen. Jentene skal ha mye skryt for det høye nivået de har prestert på i kampene vi har spilt i år, dette stabile nivået kom mye raskere enn det vi trenere kunne tro og håpe på. Og at vi kroner sesongen med bronse medalje, europacupplass neste sesong og cupfinale vi forhåpentligvis skal spille i mai var over all forventning. Med det så vil vi takke jentene, hele støtteapparatet rundt A-laget, administrasjonen, sponsorene og alle med ett lite hjerte for Sola for støtten i årets sesong. Så håper vi at vi kan skape nye gode øyeblikk i fullsatt Åsenhallen neste sesong både med nasjonale og internasjonal motstand.

Foto: Siri Forgaard