Sølv i Danmark – Sola

Sølv i Danmark

Turen startet fra Sola kl 03.30 natt til fredag 21.05.10. 4 privatbiler fullt lastet, tok fatt på reisen til Kristiansand og videre til Esbjerg. Etter 13 timers reise ankom vi byen i strålende sommervær.

Etter å ha overnattet på skoler i mange år, tok vi i år inn på hotell.

Til turneringen kom ca 3500 ungdommer fra Tyskland, Sveits, Polen, Nederland, Sverige, Danmark og Norge, noen for å spille fotball og andre for å spille håndball.

Ca 90 håndball lag deltok i aldersgruppen 13, 15, 17 og 19 år.

I vår aldersgruppe, Jenter 17, deltok 12 lag fordelt på 3 grupper.

Lørdag spilte vi tre innledende kamper:

1)      Varde (Danmark) – Sola Hk                                                   9 -9

2)      Sola Hk – Lützellinden (Tyskland)                                           8-8

3)      Sola Hk – LSV Lübeccker sportsverien (Tyskland)                    25–6

De to første kampene var utrolig spennende, og jentene våre ble godt hjulpet av heiagjengen på tribunen som besto av Helene Svarstad (oppmann), Arve Svarstad, Elisa Svarstad, Amalie Svarstad, Rasmus Svarstad, Miriam Kvalvik Paulsen og Helen Nyberg.

Søndag begynte sluttspillet:

1)      Sola Hk – H.V Havas (Nederland)                                           12 – 6

2)      HG Rosdort – Grone (Tyskland) – Sola Hk                                9 – 10

Og til slutt Finalen: Sola Hk – Tarm Foersum GF                                           8 – 15

Jenter 17 representerte Sola Håndball klubb på en glimrende måte og reiste hjem med pokal for 2 plass i sin gruppe. Det ble sagt at Tarm Foersum er et av Danmarks beste J17 lag.

Sola`s Jenter 17 lag, er en gjeng med positive og flotte jenter. De fleste av dem har spilt håndball sammen siden de var 8 – 9 år gamle. I løpet av årene har vi kun mistet et fåtall jenter, men heldigvis har noen nye kommet til. Det siste året har de hatt en vanskelig trenersituasjon, men jentene har stått på og villig møtt på treninger 3 ganger i uken.

Jentene var svært populære på turneringen. Deres gode humør og oppførsel er beundringsverdig. Da de kom opp på podiet for å motta pokalen fikk de kjempeapplaus.

På vegne av stolte foreldre

Jørn Paulsen, trener

Helen Svarstad, oppmann