Solid seier i Europaliga-start – Sola

Solid seier i Europaliga-start

En god motstander, med kjappe spanske spillere ventet søndag i vår første kamp i gruppespillet i Europaligaen. En tøff start mot et lag som virkelig hadde overbevist i kvalifiseringen og slått ut både Larvik og København. Gode forberedelser var gjort, og nøkkelen ville være å stå solid og tett i forsvar og fremover få til eget spill.

Spillerne startet kampen med et godt forsvar med 100% innsats fra dommerne blåste i fløyta. Det resulterte i at vi i spanjolenes første to angrep klarte å ta ballen og kontret inn to mål, 0-2 med rett over ett minutt spilt. Kampbildet startet godt sett med Sola-øyne, hvor kamp-planen ble fulgt til punkt og prikke, og vi fikk tidlig en fin ledelse på 1-5.

Som forventet ville det spanske laget straffe gjestene om man ikke var fokusert i forsvar, eller fikk tekniske feil – og Malaga fikk utover i omgangen spilt seg mer inn i kampen. Men Sola fortsatte videre, og et godt defensivt arbeid bak gjorde at vi holdt ledelsen. Dommerne lot begge lag spille tøft, og gikk heldigvis ikke på spanjolenes hyppige skuespill. Inn mot pause fikk Malaga redusert til 11-12. Etter en strålende redning fra Bobbo i siste sekund, var det allikevel gjestene som kunne gå til pause med tomålsledelse 13-15.

I andre omgang fulgte lagene hverandre tett, men det ble ikke like målrikt som i starten av kampen. Etter seks minutter fikk vi spille omgangens første minutter i overtall, og klarte igjen å spille oss til en firemåls ledelse etter en suser fra Kristina Novak – 15-19. Hjemmelaget tok tidlig time-out, og var frustrert for at de ikke fikk komme til sjanser gjennom et godt Sola forsvar, og strålende redninger av Bobbo bakerst.

Med femten minutter igjen på klokka var stillingen 18-22, og i den neste perioden fant vi ikke helt den flyten vi hadde hatt i eget angrepsspill og stanget mye mot ett offensivt spansk forsvar. Heldigvis fikk ikke Malaga tatt noe innpå i protokollen, med ett godt forsvar og keeperspill. Med i underkant av ti minutter hadde vi igjen klart å spille oss til en fem måls ledelse 19-24 etter to flotte Sola-kontringer.

Men hjemmelaget hadde ikke gitt opp, og tok litt innpå inn mot slutten. Vi lot oss ikke stresse, og klarte å beholde roen og ledelsen. Når dommerne blåste av kampen kunne vi juble for seier i første kamp og 2 viktige poeng etter seier 22-26.

Nå venter en spennende uke – er du klar?

En skikkelig solid bortekamp av Sola lover godt for en ny og spennende håndball-uke.
Nå venter to viktige kamper neste uke, denne gang på hjemmebane, og vi trenger at du er med oss på tribunen.

Allerede onsdag er det klart for topp-oppgjør mot Fredrikstad i Åsenhallen klokken 18:15, og søndag spiller vi første hjemmekamp i Europaligaen i Stavanger Idrettshall klokken 18:00.

Gå inn i Sola HK appen, eller på solah.woow.no og sikre deg din billett NÅ!