Sola’s J06 lag har lagt bak seg en innholdsrik håndballpåske! – Sola

Sola’s J06 lag har lagt bak seg en innholdsrik håndballpåske!

Laget fra Sola startet påsken med å delta i Petter Wessel Cup i palmehelga, før de avsluttet ferien med å delta i Danmarks største internasjonale turnering Rødspætte Cup – hvor de også fikk med seg medalje hjem av edleste valør.

Etter en god sesong dro vi til Larvik og Petter Wessel Cup med høye forventninger.  Jentene storspilte i samtlige kamper i gruppespillet og slo Bækkelaget 24-17, Njård 20-18 og til slutt Runar hele 27-14! Som gruppevinner gikk vi direkte til 1/8 dels-finalen hvor første motstander var HK Rygge.

Til tross for at vi ledet stort sett gjennom hele kampen, fikk vi aldri skikkelig kontroll, og spillet var langt fra på høyde med dagen før. I siste del av andre omgang roter vi bort en del angrep, noe som fører til at HK Rygge utligner i siste spilleminutt til 19-19. Det blir sudden death, og en nervøs Sola-gjeng klarer dessverre ikke å sikre første mål, og ryker dermed ut av cup’en.

Skuffelsen var enorm der og da, men heldigvis klarer 06-jentene å riste det av seg relativt raskt og å se fremover mot nye utfordringer og muligheter rett rundt hjørnet.

Etter et par dagers hvile bar det igjen ut på tur, denne gang for å delta i Danmarks største internasjonale turnering – Rødspættecup i Fredrikshavn.

Skjærtorsdag var reisedag med tog, båt og buss og vi kom frem til flotte Sæby Treningscenter litt utenfor Fredrikshavn på kvelden.

Flott og trygt sted, men samtidig også en av arenaene som det spilles kamper på under turneringen – så masse folk og yrende håndball-liv rund oss fra første time. Heldige som vi denne gang var med sene kamper hver dag – så fikk alle nyte godt formiddagene før våre kamper skulle avvikles.

I vår aldersgruppe var det hele 61 lag og da over 700 håndballspillende 15-16 årige jenter å forholde seg til – hvor vi kun hadde litt kjennskap til noen få av lagene fra vår egen region hjemme – samt ettpar av de norske lagene gjennom årets Bringsesong. Den enkle planen var klar lenge i forkant at det eneste vi kunne gjøre gjennom hele langhelgen var å kun fokusere på hva vi kunne få til av vårt spill og satse på at det skulle holde.

Det har blitt sagt i de fleste settinger at det kan være lurt å konsentrere seg om hva en kan få gjort noe med selv.

En slik rekke av kamper med slike resultater i en så stor turnering lukter det litt svidd av:

Innledende kamper gruppespill

Fredag 7.april

Sola – HK Ankaret (Sverige) 22-13

Sola – Bremerhaven (Tyskland) 25-8

Lørdag 8.april

Sola – JSG Bielefeld (Tyskland) 18-7

Sola – Gresvik/Østsiden (Norge) 22-7

Søndag 9.april

1/8-delsfinale
Sola – Elverum (Norge) 30-13

Kvartfinale
Sola – Helsingborg (Sverige) 25-11

Semifinale
Sola – HK Aranås (Sverige) 23-9

Mandag var vi da finaleklar og kampen gikk i den flotte store hallen Arena Nord i Fredrikshavn under ett stort finaleshow med enorm lyd, lys-show og masse publikum.

Ubeseirede Vfl Bad Schwartau fra Tyskland hadde nok planer å stoppe det gule hurtigtoget fra Sola og gjorde en iherdig innsats – to ganger. Første del av første omgang blir vi presset skikkelig for første gang i turneringen og kampen vipper enorm begge veier – før Solajentene finner ut at det er bare å gjøre som vanlig og setter inn ett par gir – som medfører at vi kan gå til pause med en 17-10 ledelse og topp stemning. Første del av andre omgang er det jentene fra Tyskland som styrer showet og henter oss inn med 5 mål ganske fort og vi er ned i 2 måls ledelse og stresset begynner å vise sitt ansikt. MEN – kraften i å ha ett lag bestående av mange flere enn de 7 som til enhver tid er på banen – gjør at vi på ett tidspunkt spiller 21 mot 7 som igjen resulterer ny energi og vi vinner finalen 27-23.

Finalens beste spiller blir målvakt Malin – som har en redningsprosent på 50 !!