Sola J18 kvalifiserte seg til Lerøy-sluttspill etter to viktige seire i helgen – Sola

Sola J18 kvalifiserte seg til Lerøy-sluttspill etter to viktige seire i helgen

Før helgen var det klart at Sola var nødt til å vinne begge kampene for å nå målet sitt om sluttspill i den nasjonale Lerøy serien. Ellers ville de få den litt sure tredjeplassen og ikke komme videre. Laget leverte gode prestasjoner, vant begge kampene sine - og er klare for sluttspillet i Lerøy serien.

Av totalt 74 påmeldte lag er det nå åtte igjen som skal kjempe om tittelen. Det er som er ekstra gøy for håndballen i region Sørvest at fire av de åtte lagene i sluttspillet kommer fra Rogaland (Sola, Ålgård, Hinna og Nærbø), og et femte lag fra Agder (Randesund). Det er en sterk prestasjon, og viser at 04 og 05 årgangen i Region Sørvest holder et høyt nivå også i nasjonal sammenheng.

Sola sin første kamp på lørdag ble et spennende oppgjør. Charlottenlund var en meget god motstander. Sola startet bra og skaffet seg en liten ledelse, men denne ble spist opp ganske raskt. Lagene fulgte hverandre tett, og utover i omgangen klarte igjen Sola å få en liten ledelse, men det ble spist opp av Charlottenlund da Sola hadde en rekke stangskudd . Til pause var stillingen 16-15 i Sola sin favør. Det var ganske uklart hvem som så ut som det sterkeste laget. I starten på 2. omgang klarte Sola å få inn 5 mål på 4 minutter flere med en rekke flotte kontringsmål, og fikk dermed en god ledelse som man klarte å holde helt til slutt. Sola vant fortjent 31-26. Toppscorere i kampen ble Anne Malin Gjengedal Antonsen med 9 mål (hvorav 2 på straffe), og Emilie Kindervåg med 7 mål.

Den andre kampen på søndagen var mot Sarpsborg som lå sist i gruppen, men også dette laget hadde gode kvaliteter. Sola klarte å sette forsvaret godt i første omgang og gikk til pause med en god ledelse på 16-10. I andre omgang ble det lagt om til et 5-1 forsvar som kanskje ikke var like effektivt mot Sarpsborg, men Sola hadde allikevel god kontroll på kampen. Sluttresultatet ble 35-30, og toppscorere i denne kampen ble igjen Emilie Kindervåg, Anne Malin Gjengedal Antonsen og Thea Kristensen med 6 mål hver og Kaja Myhre-Nielsen med 5 mål. Vi gratulerer Hinna, Ålgard og Nærbø med sluttspill plass og gleder oss til helgen 5-7 mai i Drammen.

Vi gratulerer Sola J18 med avansement til sluttspill i den nasjonale Lerøy-serien, og gleder oss til å følge dere i første helgen i mai.