Sola HK G12 deltok på Rødspætte Cup 2023 – Sola

Sola HK G12 deltok på Rødspætte Cup 2023

2 lag, 17 spillere, 3 trenere og en stor fanskare bestående av foreldre, besteforeldre, storesøsken og småsøsken, tilbrakte store deler av påsken i Danmark der vi deltok på Danmarks største internasjonale håndballturnering – Rødspætte Cup.

Vi ankom Frederikshavn på torsdag 6. april og fikk en hviledag før kampene startet på fredagen.

Sola 1 startet dagen bra og vant sine 3 kamper på fredagen mens Sola 2 dessverre ikke hadde marginene helt på sin side. Seire og tap ble raskt glemt når kvelden ble feiret på restauranten Bones sammen med hele supportergjengen vår.

På lørdag fortsatte Sola 1 sin seiersrekke og vant til slutt alle sine innledende kamper og ble med det suveren puljevinner og direkte kvalifisert til kvartfinale i A-Sluttspillet der Bryne ble motstander. Sola 2 endte opp med 8.-dels finale i B-Sluttspillet mot Ljunghusen HK 1 fra syd Sverige. De ble dessverre for sterk motstand så ferden for Sola 2 i turneringen endte her. Sola 2 tapte bare med 2 mål når de spilte mot laget som vant hele B-finalen så det viser hvor små marginene kan være.

Sola 1 feide Bryne av banen med sifrene 21-10 og gikk til semifinalen der Larvik, som akkurat hadde vunnet PW cup ble motstander. Selv om vi, helt objektivt selvfølgelig, mener at vi er et bedre lag enn Larvik så ville det seg ikke helt i denne kampen og vi tapte dessverre med sifrene 14 – 18. Det medførte en bronsefinale på mandag morgen der vi møtte Ljunghusen HK 2. Kampen vant vi 21 – 15 og kunne med det påberope oss bronseplassering i mesterskapet.

Underholdningen på lørdag kveld var landskamp mellom et sammensatt lag fra Norge, Sverige, Danmark og Slovakia – kampen skulle spilles mot Tyskland. Å delta på landskamp i Rødspette Cup foran så mange tilskuere i Arena Nord er en opplevelse som sent glemmes. Sola var så heldige å stille med 5 spillere + trenere på landslaget og det ble en knusende seier over Tyskland.

Hele 5 spillere og 2 trenere fra Sola fikk plass på landslaget lørdag kveld.

Vi har hatt 5 dager med fullt kjør fra morgen til kveld og vi er nå super-slitne hele gjengen. Vi er mange opplevelser rikere både sportslig og sosialt. Vi har møtt utrolig god motstand og nivået på lagene som spiller her befinner seg stort sett på rimelig høyt nivå. Guttene våre er flinke til å riste av seg både seire og tap og fokuserer mest på det sosiale, dette synes vi er flott å se og trenere fra andre lag har påpekt hvor flott spillergruppe vi har🤩

Vi vil rette en stor takk til alle spillerne som har oppført seg eksemplarisk nok en gang, en fryd å dra på tur med denne gjengen. Vi må også rette en stor takk til den fantastiske gjengen med foreldre og søsken som fulgte oss på turen. De har vært en fantastisk heiagjeng for oss og bidratt både med mat mellom kamper og løst våre logistikk utfordringer med å være våre private taxisjåfører på kryss og tvers av Nord Jylland-TUSEN TAKK!!

Nå ser vi frem mot neste tur som er om bare 3 uker, da skal vi delta med 2 lag på Hummel Cup i Kristiansand. Her skal vi få med oss enda flere gode minner hjem, både fra banen og utenfor, samt forhåpentligvis enda et trofe med oss hjem til Åsenhallen😊