Semifinale-runden neste stopp – Sola
Foto: Kenneth McDowell

Semifinale-runden neste stopp

Steffen forventet ny jevn kamp mot Fana i den andre kvartfinalen - men var klar på at både trenerteam og spillerne håpte på å sikre seg semifinale plass allerede etter to kvartfinaler. Søndagens kamp var tidvis nesten en tro kopi av onsdagens kamp, hvor Sola i det meste av kampen var i ledelsen og Fana jaktet etter.

Lagene fulgte hverandre tettere i starten av kampen i Fana Arena enn sist oppgjør. Det var allikevel gjestene som hadde størst initiativ, og med et solid forsvar sørget de for å holde seg i ledelsen med minimum ett mål. Etter kampens første ti minutter var vi foran med ett mål 4-5, og deretter ventet det flere målløse minutter for begge lag.

Syv minutter før pause Fana tok kampens første time-out, da var Sola foran med to mål. Fem minutter før pause utlignet hjemmelaget, og lagene var like langt. Som i den første kvartfinalen var det heldigvis Sola som avsluttet første omgangen sterkest, og med en scoring av Martine Wolff i siste sekund kunne vi gå til pause med ledelse 10-14.

En luke på fire mål er ingen trygghet når det er Fana vi møter på motsatt banehalvdel. Som i første kvartfinale var det Bergenslaget som startet siste omgang best med to kjappe scoringer. Gjestene klarte å beholde ledelsen, men nå fikk publikum se målene komme tett. Ti minutter ut i siste omgang utliknet igjen Fana, men igjen klarte Sola å spille seg til viktige scoringer, og ny tre måls ledelse.

Med 15 minutter igjen av kampen så Fana seg nødt til å ta ny time-out. Sola hadde initiativet i kampen, etter at gjestene flere ganger hadde fått spilt seg til tider enkelt gjennom Fana-forsvaret. Hjemmelaget klarte aldri å spille seg skikkelig inn på Sola, og gjestene fortsatte å stå godt defensivt og score når de var i angrep.

De siste minuttene var det ingen tvil om at kvartfinale-runden ville bli avgjort etter to kamper, og Sola hadde god kontroll på kampen. Fana på sin side innså at sesongen 22/23 var over, og når dommerne blåste av kampen vant Sola til slutt med 27-34. Vår beste spiller ble kåret til Kristiane Knutsen.

Nå er det semifinale-runden som blir neste hinder i sluttspillet, og denne runden starter i begynnelsen av mai. Sammen med oss er også Vipers, Storhamar og Larvik klare for semifinale – da alle avgjorde etter to kamper i kvartfinale-runden.

Hvem vi møter vil bli klart i løpet av søndagskvelden. Vipers, som vant grunnserien får muligheten å velge først mellom Larvik eller Sola, og Storhamar møter det laget Vipers ikke velger.