Seiersrekken fortsetter hjemme i Åsenhallen – Sola
Foto: Kenneth McDowell

Seiersrekken fortsetter hjemme i Åsenhallen

Det var en viktig kamp som sto foran oss onsdag kveld. Kun ett poeng skilte mellom Sola og Fana på henholdsvis på femte og sjette plass i REMA 1000 ligaen. Hjemmelaget spurtet ut av startblokkene, og når halve første omgang var spilt ledet vi 8-3.

I forsvar sto Sola godt, og gjestene fant ikke lukene og de riktige målsjansene, og bakerst sto en strålende Rinka og reddet stort sett det som kom av skudd. Fana fikk aldri sjansen til å spise seg nevneverdig innpå Solas forsprang, som i hele kampens første omgang spilte svært underholdende og fartsfylt håndball.

I minuttene før pause fikk gjestene muligheten til å kneppe litt igjen på luken, men ledelsen var aldri truet. En skikkelig suser fra Live i omgangens siste sekund gjorde at lagene gikk i garderoben på stillingen 19-13.

Hjemmelaget startet andre omgang med en utvisning, og det var gjestene som satt omgangens første mål. Sola på sin side brukte lang tid på å få sin første scoring og komme i gang etter pause, og det gikk hele fem og ett halvt minutt før Guro scorte første mål i kampens siste omgang.

Fana ante muligheten for å hente inn Solas ledelse, og med snaue 20 minutter igjen av kampen lå de kun tre mål bak. Sola-benken tok time-out, og tydeligvis med velvalgte ord og en klar plan. Nå fant hjemmelaget tilbake til det gode spillet fra første omgang, og Rinka plukket mye av det som kom bakover.

Fem minutter før slutt var det klart at poengene i kveld skulle ble igjen i Åsenhallen, da stillingen var 29-23. Denne ledelsen klarte de å holde inn, samt å øke ledelsen til 7 mål og når sluttsignalet gikk vant Sola nok en hjemmekamp i Åsenhallen på sifrene 32-25.

Banens beste for Sola ble velfortjent Rinka Duijndam.

Nå venter to dager med trening, før laget setter seg på flyet til Danmark på fredag, og skal spille ny kamp i Europaligaen lørdag kl. 16 mot Nykøbing.