Seier mot Levanger – Sola

Seier mot Levanger

Sola vant den viktige kampen mot Levanger, og har fortsatt håp om å holde seg i eliteserien. Selv om Sola ledet hele kampen, manglet det ikke på fart og spenning.

Det tok tre minutter før det første målet kom, og det var det selvfølgelig Sola som scorte. Da de verste nervene hadde gitt seg, viste Sola et enormt høyt tempo, og mye bra spill. Forsvarsspillet var imponerende. Det samme var keeperen, Malene Solheim, som hadde en redningsprosent på hele 50 prosent i første omgang. Heidi Samuelsen var over alt på banen, og rask til å løpe tilbake for å avverge motstandernes rushangrep. Jentene var tente og aggressive, og det var et enormt trøkk i hallen. Etter en periode med for mange skudd på keeper tok Andrea ansvar på ving, og scorte flere mål. Pauseresultatet var 12-8.

Andre omgang fortsatte med like høyt tempo, og den fullsatte tribunen heiet jentene frem til seier. Andrea Næss og Nina Stokland fortsatte å ta ansvar, og satte inn målene. Sola gikk seirende av banen med 22-18. Andrea Næss ble kåret til Solas beste spiller. Sammen med Nina Stokland ble hun dagens toppscorer med seks mål hver.

Solas beste

– Vi kjente allerede på oppvarmingen at det var bra trøkk i laget. Vi hadde bestemt at det ikke var aktuelt at Levanger skulle komme her å ta over hallen vår, sier Næss.

– En liten periode i kampen blir vi overivrige og lar oss stresse, men vi løfter oss, står på og viser guts. Vi har fått fornyet selvtillit, og viser at vi er et brukbart lag. Vi gir ikke opp, og håper det er nok til å beholde plassen i eliteserien, forteller Næss.

Næss ble kåret til banens beste spiller for første gang, og setter pris på at laget gir henne tillit.

–  Det er godt å få inn ballen, og ekstra gøy at vi fikk med kantene i spillet, mener Næss.

Fornøyd trener

Knut Ove Joa er fornøyd med seier, men irritert over at laget ikke vinner med flere mål. Ideelt skulle Sola vunnet med syv mål, da vi kan risikere å ryke på innbyrdes oppgjør.

– Denne seieren har laget kjempet lenge for. Det har vært som å bestige Mount Everest. Det er en stor prestasjon at jentene vinner når det står så mye på spill, og vi har opplevd så mye motgang. Samtidig som jeg er irritert over at vi ikke scorer på flere av sjansene våre, sier Joa.

– Jeg er imponert over at laget står frem, og tar ansvar. Det er ikke over før det er over. Forsvaret vårt er formidabelt, og Malene er fantastisk i mål. Hun slipper bare inn 8 mål i første omgang, sier Joa.

– Spesielt vil jeg trekke frem det fantastiske publikummet vi hadde i dag. Det var en enorm stemning, og jeg er glad for at folk kom for å gi sin støtte. Jeg skulle ønske det var like stort trøkk på hver kamp, fordi det gir spillerne ekstra energi i kampen, sier Joa.