Seier i første kamp i Europaligaen – Sola
Foto: Hans Lie

Seier i første kamp i Europaligaen

Søndag kveld var det duket for sesongstart i Europaligaen, og for en sesong det ble. Kroatiske HC Podravka Vegeta hadde aldri sjans på å ta poeng, på motsatt side sto et Sola-lag som leverte i begge ender av banen.

Lagene fulgte hverandre tett i starten på kampen, men utover i første omgang klarte hjemmelaget å skaffe seg et godt forsprang. Sola sto tett bakover, og kroatene klarte ikke å finne sted for gjennombrudd. I tillegg gikk det meste Solas vei fremover på banen, hvorpå flere av spillerne tegnet seg i målprotokollen.

Ei som virkelig satt pris på tillit på venstrekanten, var Guro Berland Husebø som i søndagens kamp satte 100% av sine sjanser, og endte til slutt på seks nettkjenninger.

Til pause var Sola foran med ni mål 23-14, og publikum begynte virkelig å ane muligheten for poeng og seier.

I andre omgang spiste HC Podravka Vegeta seg litt innpå i de første minuttene, men seieren var aldri truet for laget i gult. Trenerteamet fikk også i de siste 30 minuttene rullert godt på troppen, som er viktig med tanke på det hektiske kampprogrammet vi nå har foran oss.

Ekstra kjekt var det at Merlinda Qorraj, og Solas nye spiller på venstre kant Maren Eiken Ravndal noterte seg for sine første scoringer i Europa, og i Sola for Maren.

Kampen endte til slutt 35-29, og vi har fått en drømmestart på årets Europaliga. Nå gjelder det å få to gode dager med restitusjon og trening før det allerede onsdag er ny hjemmekamp. Denne gang mot Fana i Åsenhallen klokken 18:15.

Billetter til den kampen finner du i Sola HK appen og på solah.woow.no

En stor takk til Norges Håndballforbund og Norsk Topphåndball for deres støtte som gjør det mulig med deltakelse i Europaligaen.