Regionsmestere – Sola

Regionsmestere

Jenter 17 fikk tirsdag 20.mars pokaler for sin prestasjon som regionsmestere. De vant kampen mot KFUM, og har denne sesongen bare tapt en kamp.

Sola lå under med to mål stort sett hele første omgang, men klarte å ta igjen KFUM, slik at det ble 12-12 til pause. Jentene holdt hodet kaldt, og viste styrke og pågangsvilje, da de kom for fullt i slutten av første omgang.

I andre omgang var det ingen tvil. Solajentene er det beste laget i regionen. De første 8 minuttene holdt KFUM tritt, men etterpå var det bare Sola. Jentene briljerte med flere fine finter og bra plasserte skudd. Hele kampen viste de en imponerende konsentrasjon og ro. Sola vant 27-25, og mottok sine velfortjente medaljer som regionsmestre. Dette til tross for at de har to kamper igjen av sesongen.

Stjernene

– Vi fortjente denne medaljen. Vi har virkelig jobbet for dette, og spilt en veldig bra sesong, sier Katharina Kvalheim (16).

– De tre siste årene har vi virkelig steget i gradene. For to år siden lå vi på bånn, og i fjor på midten av tabellen. I år har vi bare tapt en kamp, forteller Katharina.

Jentene forteller at de har bra samspill i laget, og er gode venner som har det gøy sammen.

– Kampen kunne vært bedre. Det var mye berg og dalbane, og vi har spilt mye bedre kamper enn denne. Vi var nok litt stresset fordi vi ville vinne, og bevise at vi fortjener gullet, sier Benedicte Nergaard (17).

Benedicte mener at laget har blitt jevnere, og at de som er igjen virkelig vil noe. Spillerne er av ulik alder hvor den yngste er 15 år og den eldste 18 år.

Ine Moe (15) er en av talentene som får være med på jenter 17, i tillegg til at hun også spiller på jenter 15 og jenter 16. Hun ble sammen med Katharina kveldens toppscorer med 7 mål hver.

– Jeg spiller fordi det er kjekt og sosialt. Jeg treffer vennene mine her, og vi har det gøy sammen, sier Ine.

Benedicte forteller at jentene på laget har godt humør, og hjelper hevrandre til å bli bedre.

– Her finnes ingen superstars, ler hun.

Katharina forteller at hun ønsker å komme med på elitelaget til Sola, og at hun studerer landslagsspillerne for å bli bedre.

I pinsen reiser jentene til Danmark for å spille cup.

– Vi håper å gjøre det like bra som i serien. Det viktigste er ikke at vi vinner cupen, men at vi er fornøyd med spillet vårt, avslutter Benedicte.

Stolt trener

– Dette er kanonkjekt. Vi har virkelig utviklet oss de siste årene, og det er kjekt å se at det vi øver på gir resultater, sier Are Domert.

Den stolte treneren forteller at de øver på faste spillemønstre, og at jentene er trygge på hva de skal gjøre både i forsvar og i angrep.

– Det var en jevn og spennende kamp. Jentene fortsetter med det de skal gjøre, og har lært å hente seg inn selv om de ligger under. De fortsetter å score mål, og lar seg ikke stresse. Denne sesongen har vært en stor opptur, og laget har scoret 25 mål i snitt hver kamp. Vi tapte en kamp mot Kåsen, men det må kunne sies å være et arbeidsuhell, ler Domert.

Han legger til at laget holder et høyt nivå, og har flere dyktige spillere.

– Fire av jentene spiller med rekruttene. Katharina er vår suverene toppscorer, med rundt 10 mål i snitt hver kamp. Ine er bare 15 år, og etter min mening et av de største talentene i klubben, smiler Domert.

Domert er hovedtrener, men legger mye av æren til spillernes utvikling på hjelpetreneren, Pål Schilling.

– Det er Pål som kan håndball. Han er til og med på klubbens adelskalender. Pål har ansvar for det håndballtekniske, og jeg er flink på det organisatoriske, motivasjon og ledelse. Vi utfyller hverandre, og er et godt trenerteam, avslutter Domert.

Domert er nå klar for nye utfordringer som Sola Håndballs nye styreleder.

Kveldens målscorere var: Ine Moe og Katharina Kvalheim med 7 mål hver, Celina Frank 5 mål, Hege Skjerahaug 3 mål, Synne Ravndal 2 mål, Benedicte Nergaard 2 mål, Kine Ørland 1 mål og Sofie Høydal 1 mål.