Ny keeper er klar for kamp – Sola

Ny keeper er klar for kamp

Aleksandra Djurkovic har flyttet fra Montenegro til Norge for å bli. Hun har tidligere vært profesjonell svømmer, men nå er hun helt forelsket i håndballsporten.

For rundt en måned siden flyttet Aleksandra Djurkovic (18) til leilighet på Sola.
Hun kommer fra en liten by i Montenegro, Herceg Novi. Men de siste fire årene har hun bodd i hovedstaden i Montenegro for å spille håndball.

Erfaring fra flere idretter
Hun har drevet med mange ulike typer idrett. Blant annet profesjonelt som svømmer i seks-syv år og som tennis- og volleyballspiller i flere år.
– Jeg begynte med håndball for det var den eneste sporten jeg ikke hadde prøvd. Nå er jeg helt forelsket i håndball, sier Aleksandra.
Hun har kun fire års erfaring. Nå har hun signert kontrakt med Sola håndballklubb for ett år.
– Jeg er kanskje den spilleren på laget som har drevet med håndball i kortest tid. Men jeg har mange kamper bak meg, blant annet fra landslaget i Montenegro. Jeg har spilt omtrent 80 kamper hver sesong, sier keeperen.

Vil studere psykologi
Den første måneden i Norge beskriver hun som annerledes, men fantastisk. Papirarbeidet er straks i orden angående oppholdstillatelse, og da er Aleksandra klar for å jobbe deltid og lære norsk ved siden av treningen. Hun lærer fort, og sier at hun allerede forstår mye norsk etter kun en måned. Etter hvert vil hun studere til å bli psykolog så hun kan jobbe med idrettspsykologi.
– Jeg vil studere på universitet enten i Stavanger eller Kristiansand. Men først må jeg bestå språktester, sier hun.

Kommet til Norge for å bli
Aleksandra er en modig ung kvinne som har reist langt for å etablere et liv i Norge.
– Planen er å bo i Norge permanent. Forandringen er stor, men jeg liker meg godt her. Jeg liker menneskene og forholdene her i Norge, sier Aleksandra.
Hjemlengselen har ikke meldt seg hos keeperen som er vant til å bo borte fra foreldrene etter hun flyttet til hovedstaden.

Gleder seg til kamp
Aleksandra visste hun ville flytte til et land i Skandinavia. Hun søkte seg til lag i både Norge, Sverige og Danmark og fikk flere tilbud. Hun valgte Sola fordi det var den kontrakten som ga henne mest spilletid på banen. Aleksandra er en person som ikke liker å slappe av, heller ikke sitte på benken. Nå er hun super-engasjert og klar for å spille kamper.
– Jeg er ikke nervøs i det hele tatt. Jeg håper papirene blir i orden til første kamp, så jeg kan spille, smiler hun.
– Hvilke forventninger har du til Norge og tiden fremover?
– Jeg håper jeg blir akseptert som lagspiller og som person og får mange gode minner, sier 18-åringen.