– Nå skal vi bygge opp på nytt – Sola

– Nå skal vi bygge opp på nytt

Solas nedrykk til 1. divisjon er et faktum. Men trener Knut Ove Joa har planene klare for hvordan laget skal komme seg tilbake til eliteserien.

For en knapp måned siden ble det klart at Sola ikke kommer til å spille i Postenligaen neste sesong. Det var en vond kamel å svelge for både spillere og trenerstall, men Knut Ove Joa har allerede pønsket ut en plan som skal heve laget igjen.

– Nå skal vi prøve å bygge opp noe på nytt, og å få mer slagkraft fra starten av sesongen. Det har vi manglet tidligere, forklarer Joa, og legger til:

– Vi skal trene enda hardere, bli tøffere, og det skal bli enda mer svette og blod. Vi vil gjerne opp igjen, og det skal vi klare.

Joa forteller også at fokuset skal flytte seg i forhold til de tidligere sesongene.

– Over de tre årene vi nå har vært i Postenligaen har vi snakket veldig mye om å unngå nedrykk, og konsentrert oss litt for mye om det. Fokuset skal bort derfra, og over på spillet i seg selv, forteller han.

Skape en vinnerkultur

Treneren har en god formening om hva som har fungert, og hva laget må jobbe mer med. Han trekker spesielt frem spillernes økte treningskultur og treningsmengde.

– Jentene er flinke når det kommer til de fysiske resultatene. De har blitt veldig selvdisiplinerte på egentreningen, og har en helt annen styrke enn for tre år siden.

Men vel så viktig som den fysiske styrken, er også vinnerkulturen. Og på dette området ser Joa svakheter.

– Vi har ikke klart å skape en vinnerkultur i laget. Vi ser denne kulturen hos en del av spillerne, men ikke hos alle. Og det er noe vi skal jobbe med nå, sier han.

Fire signeringer så langt

Selv om Joa allerede har begynt å forberede seg for den nye sesongen er det fortsatt mye som gjenstår. Treningsapparatet skal bli sterkere enn noen sinne, og spillere må signeres. Foreløpig har Sunniva Selland, Marianne Klepp Andersen, Kristine Gudbrandsen og Heidi Samuelsen signert kontrakt for den kommende sesongen.

– Dette er rutinerte spillere som har vært med i eliteserien i flere sesonger, så vi er storfornøyd med at de blir med videre, sier Joa.

Han røper også at Sola vurderer et par unge og ukjente spillere til den nye sesongen.

– Vi har hatt mange unge spillere på hospitering, og noen vil sannsynligvis bli med videre. En av de som stikker seg ut er Sarah Svarstad. Hun er bare 16 år, men en veldig lovende spiller, sier han.

To kamper igjen

Førstkommende søndag spiller Sola sin nest siste kamp i Postenligaen for denne gang, mot Stabæk i Nadderudhallen. Onsdagen etter spilles den siste kampen på bortebane mot Tertnes. Selv om kampene ikke kan påvirke utfallet av denne sesongen, er Joa fast bestemt på at laget skal vise seg fra sin beste side.

– Vi har jo to runder igjen, og det er kamper som ikke betyr noe for oss. Men vi skal selvfølgelig gjennomføre dem på en bra måte, avslutter han.