Målrik aften i Åsenhallen – Sola

Målrik aften i Åsenhallen

Onsdag kveld var det duket for Vestlandsoppgjør da Tertnes Håndball Elite gjestet Åsenhallen. Sist lagene møttes vant Sola med knappest mulig margin 33-34 i Åsane Arena. Sola på sin side kom fra en 4.plass i Final8. Det var to revansjelystne lag som entret parketten.

Lagene fulgte hverandre tett de første 15 minuttene av kampen, med Tertnes som det førende laget. Laget fra Bergen ledet både med 1 og 2 mål frem til stillingen 10-10 etter 15 minutters spill. En 2-minutters utvisning og noen raske mål i åpent bur gjorde at Sola festet et lite grep om kampen. En 5-måls ledelse på det meste, ble redusert til 3 mål før pause. Stillingen til pause var 20-17, og 395 tilskuere i Åsenhallen hadde vært vitne til 37 mål.

Andre omgang startet ikke like målrik som den første. Begge lag hadde fått satt et mer kompakt forsvar, noe som resulterte i kun 6 scorede mål for hjemmelaget, og 5 for bortelaget etter kvarteret spilt.

Sola tok igjen et lite grep om kampen og ledet på det meste med 8 mål. Med en blanding av unøyaktighet og et dyktig Tertnes kuttet de raskt ned ledelsen til 5 mål. Steffen Stegavik tok på dette tidspunktet en timeout for å skjerpe troppene. Mot slutten av kampen øker Sola ledelsen ytterligere, og er igjen oppe i en 8-måls ledelse. Herfra og ut er det ingen tvil, og Sola kan kontrollere inn til en 37-31 seier hjemme i Åsenhallen.

Dette var en viktig seier for å henge med i kampen om medalje. Allerede søndag er det kamp mot Molde, og laget reiser opp for å kjempe om 2 nye poeng. Mens neste hjemmekamp er onsdag 13.mars mot Byåsen. Vi håper å se så mange som mulig i Åsenhallen denne dagen.

Solas beste spiller: Malin Holta

Tertnes beste spiller: Maria Gald