Like langt etter en dramatisk og spennende semifinale #2 – Sola

Like langt etter en dramatisk og spennende semifinale #2

Åsenhallen var klar for håndballfest. 1086 publikummere, utsolgt hall og en kamp som levde dramatisk fra begynnelse til slutt. Man fikk se to gode lag, som begge sto godt i forsvar og kjempet hardt i angrep. Dessverre sett med Sola-øyne var det Storhamar som hadde marginene på sin side onsdag kveld.

Det var gjestene som fikk første ball i mål, men særlig målrikt ble det ikke de første minuttene av kampen. Etter fem spilte minutter utlignet Kristina Sirum Novak til 2-2, og et nytt og jevnt oppgjør ventet. Laget fra Hamar holdt ledelsen i hele første omgang, og hjemmelaget hadde tidvis problemer med å finne luker i et godt Storhamar-forsvar.

Storhamar fikk seg en tremåls ledelse, men utover i omgangen var det bortelaget som gjorde tekniske feil, og Sola spilte seg innpå. Ti minutter før pause sto det 7-8 på resultattavla, og de siste minuttene inn mot hvile fulgte lagene hverandre tett. I siste sekund kriget Kaja Horst Haugseng inn en viktig scoring, og lagene sto likt 12-12 etter kampens første 30 minutter.

I starten på andre omgang var det hjemmelaget som satt inn første scoring, og var i ledelse for første gang i kampen. De neste minuttene måtte Storhamar spille i undertall, men det var gjestene som kom best ut av den perioden.

Syv minutter etter pause hadde bortelaget igjen skaffet seg en luke på tre mål, men klarte ikke å dra mer i fra. Like før halvspilt andre omgang fikk vi se en flott kontring av Maja Magnussen, som reduserte til 19-20. Samme spiller utlignet i neste angrep, og igjen sto lagene likt.

En periode med brente sjanser for Sola var det Storhamar trengte, og de tok igjen over initiativet i kampen. Nå var stemningen i Åsenhallen elektrisk, og når Live utlignet på ny til 26-26 med kun to og ett halv minutt igjen var desibelnivået i hallen høyt. Med 30 sekunder igjen av kampen fikk gjestene tildelt syv-meter kast, som Obaidli satt bak Rinka Duijndam.

Sola tok time-out med 16 sekunder igjen, men det var dessverre ikke nok tid til å få nok en utligning – og kampen endte dermed 27-28.

Med seier ville Sola vært klar for sin første finale i sluttspillet. Den muligheten har vi fortsatt, men nå venter det en avgjørende og tredje semifinale på bortebane fredag 19. mai.

Vår beste spiller ble kåret til Kristina Sirum Novak.