Kvartfinale! – Sola
Foto: Hans Lie

Kvartfinale!

Siste kamp i gruppespillet – og det var søndag ettermiddag klart for et skikkelig nordisk oppgjør. Danske Nykøbing hadde tatt turen til Stavanger, og det sto om en kvartfinaleplass for begge lag. Sola hadde dessverre noe skadeforfall i forkant av kampen, men var klare for å kjempe for videre avansement. Dessverre holdt det ikke helt veien inn, men på tross av tap er vi for andre sesong på rad klar for kvartfinale i Europaligaen.

Kampen startet med to lag som sto godt defensivt, og visste at det å sette et godt forsvar fra start ville være viktig for veien videre. Når 8 minutter var spilt sto det kun 2-2 på måltavla.

Ut over i omgangen var det hjemmelaget som tok mer initiativ i kampen – og klarte å skaffe seg en liten ledelse. For Nykøbing var det kun mulig med avansement til kvartfinale om de tok poeng, og de spilte i et raskt tempo for å jakte utligning. Seks minutter før pause fikk de inn en utligning, og lagene sto igjen likt. Når første omgang ble blåst av lå danskene kun ett mål foran 16-17.

Flere klubber og håndball-lag hadde tatt turen til Stavanger Idrettshall, og over 800 på tribunen gav virkelig alt i begge omgangene. Etter pause tok det ett par minutter før Martine, etter et flott innspill klarte å kjempe inn en viktig scoring og igjen sto det likt.

Nå ante danskene muligheten, og giret opp tempoet. De skaffet seg igjen en liten ledelse, men kampen skulle leve helt inn til slutt. Sola slet litt utover i omgangen med å finne luker i Nykøbings forsvar, og var uheldig med at gode målsjanser traff stengene.

Med drøye fem minutter igjen av kampen ledet gjestene med ett mål, som i løpet av de neste ble til to og Nykøbing vant til slutt 26-28.

Tysk motstander i kvartfinalen

Kveldens resultat betyr at det er Nykøbing som blir gruppevinner i gruppe C, mens Sola havner på en andreplass og begge er videre til kvartfinalerunden.

Vi møter tyske Thüringer, som ble gruppevinner i sin gruppe med fire seire, en uavgjort og ett tap.
At vi kommer på andreplass betyr at vi starter med hjemmekamp først 19. mars, før vi skal spille borteoppgjør mot dem helgen etter.

Informasjon om billettsalg vil vi kommunisere så snart det er klart.

Tusen takk til samarbeidspartnere, Norges Håndballforbund og Norsk Topphåndball for deres støtte som gjør det mulig med deltakelse i Europaligaen.