Kvalifisert seg til nasjonalt sluttspill i Bringserien – Sola

Kvalifisert seg til nasjonalt sluttspill i Bringserien

Sola j16 klarte brasene i helgen og kvalifiserte seg til sluttspill som spilles i Fredrikstad 25.-27.april. Les referat fra trenerne her.

Forsidefoto: Inger Fossli

BRING serien er en nasjonal serie for de beste lagene i Norge i 16 år klassen, og de 4 beste lagene etter et seriespill i 3 forskjellige puljer kvalifiserer til sluttspill siste helg i april.

Sola jentene hadde før helgens runde spilt 12 kamper, og sto med 18 poeng og en fjerdeplass på tabellen. Utgangspunktet var da enkelt; med seier i de 3 siste kampene, ville sluttspillplass være sikret.

Første kamp, på lørdags formiddag, var mot Follo. Etter en flott 1 omgang kunne jentene gå i garderoben med en 14-11 ledelse, og med målsetting om fortsatt godt spill. 2 omgang ble litt tøffere, men kampen ble fint kontrollert inn til en 23-21 seier til Sola. Første delmål for helgen var dermed i boks.

Andre kamp på lørdags ettermiddag ble mer utfordrende. Her møtte Sola formlaget i puljen: Byåsen. Byåsen er en klubb med meritter og lang og god håndballhistorie, og denne lørdags ettermiddag skulle de vise seg å være en «tøff nøtt» for Sola-jentene. Med sitt raske tempo og tøffe duellspill klarte Byåsen å kjempe Sola ut av stilen, og ved pause lå jentene under med 7-12. Andre omgang ble løst bedre og ble dermed mye jevnere. Den endte med at omgangen ble vunnet med 1 mål, og dermed et tap på 20 – 24.

Med dette tapet ble premissene for å nå sluttspillet dramatisk endret, og Sola ble da avhengig av flere andre resultat for å beholde sin fjerdeplass i pulja etter ferdigspilt puljeserie. Første hinder på veien var at Fjellhammer måtte slå Fredrikstad i en kamp på lørdag kveld, og når resultatet fra den kampen tikket inn med Fjellhammer-seier, ble håpet og gnisten igjen tent i Sola-leiren.

Ved soloppgang på søndag måtte dermed følgende scenario gå i oppfyllelse før Sola kunne slippe jubelen løs:

1. Sola måtte vinne sin siste kamp mot Birkebeineren
2. Sandnes-laget Vågen måtte vinne sin kamp mot Fjellhammer
3. Molde måtte vinne sin kamp mot Fredrikstad

Kampen mot Birkebeineren viste en gjeng med jenter som var fast bestemt på å gi alt for å gjennomføre en god kamp og dermed gjøre sitt beste for å holde liv i håpet om sluttspillplass. Innsatsen og samholdet var på topp, og til pause var stillingen 12 -8 til Sola. Etter en litt nølende start i andre omgang løsnet det imidlertid helt, og raste Sola i fra Birkebeineren og sikret et flott seier med sifrene 24 -17. Parallelt med denne kampen, kunne man i samme hall følge Vågen sin kamp mot Fjellhammer, og Vågen spilte en topp kamp og vant denne. Fjellhammer kunne da ikke passere Sola på tabellen, og 2 og dagens 3 ønsker var oppfylt.

En times tid etterpå, hvor kampen mellom Molde og Fredrikstad endte i Molde-seier, kunne Sola-jentene slippe jubelen løs, og konstatere at sluttspill-plass var i boks. En topp prestasjon gjennom 5 flotte helger og 15 kamper har dermed ført Sola J16 til sluttspill i BRING i Fredrikstad helgen 25-27 april!

– Trener teamet til Sola J16: Bernt Erstad, Vegard Idsøe og Ole Oftedal

Ole Oftedal er fornøyd med innsatsen til jentene.