Knapp seier på Gran Canaria – spennende returkamp venter på Sola – Sola

Knapp seier på Gran Canaria – spennende returkamp venter på Sola

Sammenlagt vinner etter to kvalifiseringskamper i runde 3 går videre til gruppespill i EHF European League. Søndag var det klart for bortekamp mot Rocasa Gran Canaria, og å få sikret seg ett godt utgangspunkt før neste ukes returkamp.

Sola startet kampen med to tekniske feil i angrep, og på motsatt banehalvdel klarte det spanske laget å få ballen i mål. I løpet av de første minuttene gikk Rocasa Gran Canaria opp i ledelsen, men Sola skulle klare å spille seg inn i kampen. Etter syv spilte minutter utliknet Kristina Novak, og det sto 4-4 på måltavlen. Minuttet etter ny scoring, og vi var i ledelsen for første gang i kampen.

Nå fikk man se et annet Sola-lag, som sto bedre i forsvar og kom til bedre sjanser i angrepsspillet. Etter elleve minutter så hjemmelaget seg nødt til å ta kampens første time out – da med tomåls ledelse til gjestene. Sola fortsatte å stå godt defensivt, som gav kantene muligheter for å kontre, og gjorde at Sola klarte å øke luken ned til det spanske laget.

Men hjemmelaget ville ikke gi seg uten kamp, og var tett på igjen etter noen rotete minutter for gjestene sin del. Unøyaktige pasninger, tekniske feil og en utvisning gjorde det enklere for Rocasa å kneppe innpå, og Sola tok en time-out. Inn mot pause fulgte lagene hverandre tett, der Sola beholdt ledelsen og lagene kunne gå i garderoben på stillingen 13-17.

I andre omgang startet kampen litt ustrukturert fra begge lag, og ingen scorte mer enn kun en gang i løpet av de første fem minuttene. Amalie Frøland kom inn, og reddet 2 av 2 fra syv meter. Gjestene var klart det beste laget, og økte ledelsen når det var spilt nærmere ti minutter i siste omgang. Rocasa Gran Canaria klarte ikke å stå godt nok forsvar mot oss, og når de også gjorde tekniske feil i eget angrep havnet de bakpå.

Femten minutter før slutt var stillingen 18-24. Takket være en god spansk keeper klarte det spanske laget å holde seg inn i kampen. Når det nærmer seg slutten var det som om Rocasa finner et nytt gir, som gjorde innspurten av kampen mer spennende enn nødvendig.

For Sola sin del handlet det om å skaffe seg et best mulig utgangspunkt før returkampen, og da var man nødt til å sette sjansene. Dessverre ble det en rotete avslutning på kampen sett med Sola-øyner. Dette gav spanjolene sjansen til å spille seg inn i kampen, og med fem minutter igjen var de kun to mål bak.
Sola klarte heldigvis å dra det i land, og vant til slutt 29-32.

Ekstra stas var det å få oppleve en god gjeng med norske supportere på tribunen, som heiet laget frem gjennom hele kampen!

Veldig kjekt at flere nordmenn hadde funnet veien til kamp på Gran Canaria. Foto: Håvard Lejon Skjold

Nå vil vi ha deg på kamp neste søndag.

Søndag 11. desember klokken 18:00 venter ett tøft returoppgjør mot Rocasa Gran Canaria i Åsenhallen. Vi vil ha DEG på tribunen, så legg inn en pause i juleforberedelser og ta turen! Med god støtte fra tribunen skal vi vinne og kjempe alt vi har for å nå gruppespill i Europaligaen for andre sesong på rad!

Billetter finner du i Sola HK appen eller på solah.woow.no