Historisk medalje til Sola! – Sola
Foto: Kenneth McDowell/ Håndballfoto

Historisk medalje til Sola!

SOLA SKAPER HISTORIE I SESONGEN 2020/2021.

I mars vedtok Forbundsstyret i Norges Håndballforbund at man skulle legge tabellen etter halvspilt serie til grunn for plassering i REMA 1000 ligaen. Når man ikke fikk klarsignal fra myndighetene for at det kan spilles topphåndballkamper i april/mai har dermed Forbundsstyret fattet ett nytt vedtak mandag kveld.

Det er derfor en stor glede å kunne annonsere at Sola havner på 3. plass i årets sesong, og dermed sørger for en historisk bronsemedalje i klubben. I tillegg skal vi også spille en historisk cupfinale hvor vi møter Vipers i løpet av våren. Dato for denne kampen er enten 15. mai eller 22./23. mai – om ikke det lar seg gjennomføre da skal vi spille cupfinale i august.

Som om ikke det var nok;
Sola får også neste sesong tildelt europacupplass – og er klar for kvalifisering til Europa League!

Mer om Forbundsstyrets nye vedtak kan du lese her: Nye planer for sesongavslutningen | handball.no

Spillergruppa fikk de gode nyhetene fortalt på mandagens trening, og selv om det har vært en meget spesiell sesong ble bronsemedaljen selvsagt feiret med is etter økta.

Maja og de andre Solajentene fikk på mandagens trening beskjed om at de vinner bronsemedalje i årets REMA 1000 liga. Foto: Kenneth McDowell

KLUBBEN GRATULERER!

Alle lag har denne sesongen måtte forholde seg til spesielle omstendigheter, og det er synd at årets sesong ikke kunne fullføres som tiltenkt. Klubben er allikevel utrolig stolt over prestasjonen til Soladamene i årets sesong, og er utrolig stolt over klubbens første bronsemedalje og cupfinaleplass.

TUSEN TAKK

Vi ønsker å gi ett stort takk til alle spillere, trenere og støtteapparat, medlemmer i klubben og våre gode samarbeidspartnere og vårt fantastiske publikum som alltid heier oss frem. Nå retter vi blikket mot cupfinalen – og ikke minst neste sesong både i REMA 1000 ligaen og Europaspill.

En historisk bronsemedalje er sikret til klubben i en spesiell sesong. Vi ser frem mot mer feiring og god håndball i neste sesong. Foto: Kenneth McDowell

LITT HISTORISKE FAKTA:

Allerede i 1995/1996 rykket Sola opp til øverste divisjon, den gang Gildeserien.
I 2004/2005 hadde klubben sin beste plassering til nå, 6. plass i Gildeserien som da gav Europacupspill. Sola røk ut i 3. runde.

De siste årene har vært en berg og dal bane, med sesonger både i eliteserien og i 1. divisjon.
I 2017/2018 rykket Sola ned til 1. divisjon etter kvalifiseringsrunde mot Rælingen. Sesongen etter i 2018/2019 klarte laget å gå gjennom 1. divisjon ubeseiret og var igjen klar for det gode selskap i øverste divisjon.
Dessverre ble det et tøft gjensyn med elitehåndballen, og vi var nesten i halvspilt serie før laget sikret seg sin første seier. I siste halvdel ble samspillet og kampbildet endret, og laget klarte til slutt å sikre seg en kvalifiseringsplass mars 2020.
Kvalifisering i 2019/2020 sesongen ble avlyst grunnet korona pandemien, og i ukene etterpå ble det ansatt nytt trenerteam og spillertroppen på plass.

Sesongen 2020/2021 startet med ett oppskriftsmessig tap mot suverene Vipers, men vi var med på å styre kampen de første 40 minuttene. Publikum i Åsenhallen kunne ane konturene av ett annet lag på parketten, med en plan og mer helhetlig spill. Når sesongen avsluttes nå kan vi se tilbake på 12 seire ( i både serie og cup)  og bare 2 tap som har kommet mot de to øverste på tabellen, Vipers og Storhamar.