Fylkesmestere – Sola

Fylkesmestere

Jenter 14 spilte sesongens viktigste kamp fredag 16. mars. Austrått hadde aldri en sjanse. Sola var best i det meste, og vant fortjent serien for tredje år på rad.

Det var mye som sto på spill. Vinnerne av kampen ville bli fylkesmestere, og Austrått hadde hjemmebane. Solajentene gikk ut med høyt tempo, og var flinke til å snappe ballen. Det var en nervepirrende omgang, hvor Austrått pustet oss i nakken. Begge lagene var preget av nerver, og bommet på flere sjanser. Pauseresultatet ble derfor bare 5-4 til Sola.

I andre omgang viste Solajentene hvem som ønsket en seier mest, og dro i fra. Vi var best i det meste, og lå foran med minst to mål i hele omgangen. Jentene viste imponerende spill og bra trøkk. Stemningen i hallen sto i taket, og kampen var nervepirrende. Selv om Austrått var farlig nær noen ganger, viste jentene våre hva de er gode for, og dro i land seieren med 14-11.

Landslagsstjernene

Michelle Høiland, Ingrid Rommetveit, Oda Gravdal Ulriksen og Tonje Løland er tatt ut til regional landslagssamling. Dette er en samling for å finne talenter før de er gamle nok til å spille for juniorlandslaget.

– Vi er kjempefornøyd med seier, spesielt siden vi tapte mot dem sist. Det er dette vi har jobbet for, og det er stas å bli fylkesmestere, sier Ingrid.

– Austrått er et godt lag, og det var en spennende kamp, som gikk i berg og dalbane. Vi ledet hele kampen, men ble litt varme i hodet og slapp dem innpå oss noen ganger. Det var jo kampen om første plass, og vi er fornøyd med å vinne, sier Oda.

Ingrid er fornøyd med skuddene sine, og ble dagens toppscorer. Tonje er fornøyd med forsvaret, og sier det er lettere for henne å være keeper når forsvaret spiller bra.

– Forsvaret må være hundre prosent, for hvis vi slipper dem igjennom må vi score dobbelt så mange mål, forteller Tonje.

Jentene gleder seg til å være med på landslagssamlingen, og tror det blir spennende og kjekt.

– Det blir nok utfordrende, og vi må være konsentrert hele tiden, mener Oda.

De unge stjernene ser opp til de kvinnelige landslagsspillerne, og har som mål å selv spille på landslaget en dag. Michelle ser opp til Camilla Herrem, Tonje ser opp til Cathrine Lunde Haraldsen, Oda ser opp til Heidi Løke og Ingrid ser opp til Stine Bredal Oftedal. Jentene beundrer landslagsspillerne som bekler de samme posisjonene på banen som dem selv, fordi de en dag ønsker å bli like gode.

– Vi vil nå lengst mulig, og en dag spille på landslaget, sier Michelle.

– Først skal vi utvikle oss best mulig her i klubben, og håper å spille på elitelaget vårt om et par år. Fordi vi vil kjenne på hvordan det er å spille på elitenivå, og bli bedre spillere, forteller Ingrid.

Høye forventninger

Treneren, Eirik Westergaard, er stolt over jentene, og synes det er bra at de får resultater når de trener så hardt.

– Jeg er glad for jentene. De trener og står på, og fortjente å vinne denne kampen. Jeg hadde forventet at de skulle vinne, for de er gode nok til å slå de fleste.

Westergaard tok over som trener i høst, og har sett dem utvikle seg enormt på den korte tiden.

– Vi trener hardt, og jentene er seriøse med store ambisjoner. De vet at ingenting kommer gratis. Vi trener mye forsvar, og jentene viste i dag at de mestrer dette, forteller Westergaard.

Neste helg spiller jentene Regionalt sluttspill i Storhallen. Hvis de vinner går de videre til NM i Bergen. Andre lag som stiller fra Sola er jenter 13 og gutter 15.

– Jeg tror vi vinner det regionale sluttspillet også. Jentene er flinke til å motivere seg selv, og vil gjerne vinne. Min oppgave er å roe dem ned, så de ikke blir nervøse, avslutter Westergaard.

Kampens målscorere var: Ingrid Rommetveit med 6 mål, Michelle Høiland 3 mål, Line Ellertsen 2 mål, Maren Jåsund Voll 1 mål, Oda Gravdal 1 mål og Guri Vatne 1 mål.