Full pott til Sola J18 med 4 poeng fra første helg i Lerøy serien. – Sola

Full pott til Sola J18 med 4 poeng fra første helg i Lerøy serien.

Sola sitt J 18 lag vant begge sine to første kamper i Lerøy serien. Motstander var Storhamar og arrangørlaget Pors.

Sola er dermed kommet meget godt i gang i Lerøyserien avdeling 4. Totalt er det 9 lag med hvor det skal spilles en kamp mot hver motstander fordelt på 4 helger frem til april. De to beste lagene fra hver av de 4 puljene går til en siste sluttspill helg 5-7 mai 2023.

Sola vant kampen mot Storhamar med 28-22. Kampen startet veldig jevnt, og lagene følge hverandre tett. Det var først på slutten av første omgang at Sola klart å stå imot i forsvar ekstra godt, og klarte å dra ifra såpass mye at de ledet med 5 mål til pause. Steffen Stegavik som var på benken for Sola presiserte i pausen at kampen var ikke vunnet enda, og at laget måtte stå på helt ut i 2.omg.

I starten på 2.omg kom Storhamar tilbake, og var en kort periode kun 2 mål bak. Sola klarte å øke ledelsen litt og holdt avstand på 3 mål inn til midten av omgangen. Derfra og inn dro Sola ifra, og det endte til slutt på en solid og overbevisende 6 måls seier over Storhamar. Grunnlaget for seieren til Sola var meget godt forsvar og keeper spill, samt et godt samspill i angrep. X-faktor var coaching fra Steffen Stegavik på benken som sørget for at spenningsnivået var bra, og at alle gjør sine oppgaver i forsvar på best mulig måte. Anne Malin Gjengedal Antonsen ble kåret til Solas beste spiller, og strekspiller Viktoria Giske ble Solas toppscorer med 6 mål.

Kampen mot Pors ble vunnet med solide 31-22, men Sola hadde kanskje sluppet seg litt ned i forsvar i starten for kampen var overraskende jevn til midt i 1.omgang. Da starte Sola å dra litt ifra, og sørget for en 4 måls ledelse til pause. Pors klarte ikke å nærme seg i 2.omgang, og det ble en trygg seier til slutt. Økende nivå på forsvarsspillet utover i kampen, og godt samspill i angrep og masse flotte innspill til streken Viktoria Giske. Hun scorer sikkert på alle innspillene og ble kåret til Solas beste spiller med 8 mål.

Tusen takk til Pors som var helgens arrangør, Steffen som stilte på benken og til elitelaget som heiet fra tribunen. Neste runde spilles 17.12 i Fredrikstad.