Første tap i gruppespill i Europaligaen, kvartfinale fortsatt mulig – Sola
Foto: Kenneth McDowell

Første tap i gruppespill i Europaligaen, kvartfinale fortsatt mulig

Ett tøft lag ventet på bortebane lørdag kveld, når Sola tok turen til Ungarn og returoppgjør mot DVSC Schaeffler. Og for en kamp det ble, med skikkelig nerve og spennende helt inn mot slutt.

Et sinnsykt trøkk møtte Sola fra første sekund i kampen lørdag kveld. Kristiane fikk sin signatur på kampens første scoring, og vi ledet 0-1. I de neste minuttene fulgte dessverre noen påfølgende tekniske feil, som gav ungarerne sjansen til å overta ledelsen. Etter fem spilte minutter sto det 4-2 på resultattavlen.

I minuttene som fulgte var det ingen av lagene som fikk ballen i nettet, før Lene reduserte fra syv meter og dermed lå vi kun ett mål bak når 8 minutter var spilt. Igjen fikk DVSC Schaeffler fikk mulighet til å dra litt i fr, da de fikk spille to minutter i overtall. Når første omgang var halvspilt var de foran med to mål, 8-6. Et større forsprang fikk de ikke, selv med to tildelte syvmetere som Rinka reddet strålende.

Begge lag spilte fartsfylt håndball i kampens første 30 minutter, samtidig som begge lag sto godt defensivt. Hjemmelaget beholdt en knapp ledelse, men gjestene sto godt i mot, og de fikk ikke mulighet å dra lengre fra enn ett par mål. Når det nærmet seg slutten av første omgang hadde vi flere muligheter til å utlikne, men dessverre ble det stang ut. Med kun 8 sekunder igjen av første omgang fikk Maja ei luke fra kant, og fikk utliknet til 13-13.

Lagene fulgte hverandre tett også i begynnelsen av første omgang. Sola skaffet seg en to-måls ledelse, men ungarerne utliknet kjapt. Når åtte minutter var spilt sto lagene likt 16-16.

Tekniske feil preget de neste minuttene for Solas del, og det visste ungarerne å utnytte. Med 15 minutter igjen av kampen tok Steffen en time-out, på stillingen 20-16 til hjemmelaget. Nå fikk vi en svært spennende kamp og slutt-minutter som ventet.

Med ni minutter igjen, stilte Lene seg ved straffemerket og limte ballen i krysset og dermed var stillingen 20-19. Hjemme publikummet viste virkelig at de var hjemmelagets 8 spiller, og stemningen i hallen var elektrisk. Sola fant ikke helt lukene i deres angrepsspill, og ungarerne beholdt og økte luken til tre måls forsprang.

Steffen tok vår siste time-out halvannet minutt før slutt, på stillingen 24-21. Nå gjaldt det å beholde fordelen fra sist oppgjør hvor vi vant med fem mål. I første angrep etter Steffens prat fikk vi tildelt straffe, som med Sola øyne dessverre ble reddet av DVSC Schaefflers keeper.

Ungarerne fikk inn en siste scoring, og når kampen ble blåst av ble det hjemmeseier 25-21. Det betyr at vi har ett viktig mål i vår favør på målforskjell, og nå to matchballer igjen på å nå kvartfinale i Europaligaen for andre sesong på rad.

Neste kamp i Europaligaen og gruppe C spilles neste helg i Kroatia, mot HC Podravka Vegeta.