Første BRING-runde i helgen – Sola

Første BRING-runde i helgen

Spillerne går for maks poengsum i helgens kamper.

– Miljøet er ekstremt bra på BRING-laget. Jentene står på, og alle møter opp til hver trening. De fortjener virkelig dette, sier trener Vegard Idsøe.

Nasjonal turnering
I helgen starter første BRING-runde. BRING er en nasjonal turnering for jenter 16. Sola og SIF samarbeider og har dannet et lag med gode spillere fra Sola, KFUM og Forus & Gausel.

– Det er bra at vi som virkelig satser på håndball får møte likesinnede lag som vi ikke spiller mot ellers. Vi er jo bare vant til å spille mot lag i regionen, sier håndballspiller Oda Gravdal Ulriksen. Ambisjonene hennes er å komme på landslaget, men i første omgang gleder hun seg kjempemye til helgen.

– Jeg håper vi får vist hva vi kan. Laget har hatt en dårlig periode i det siste. Vi har vært litt daffe og tapt mot et lag vi burde slått. Men nå er vi tilbake på topp. Det merket jeg da vi vant i helgen, sier Gravdal Ulriksen.

Fra venstre: Oda Gravdal Ulriksen (Sola) og Kristine Oftedal (Forus/SIF). Foto: Alise Lea Tiller

Bra miljø
Hun og Kristine Oftedal fra Forus/SIF forteller om et godt samhold på laget. Jentene kommer jo fra tre forskjellige lag. Selv har de tatt initiativ til å bli bedre kjent med hverandre. Laget har en garderobeløsning som går ut på at alle steller seg i garderoben etter trening og kamp i stedet for å gå rett hjem. Selv om de er travle med skole og trening får de da muligheten til å snakke sammen og bli kjent på en annen måte enn på banen.

– Det er et godt lag hvor du får utviklet deg. Alle stiller opp på treninger og ser på hverandres kamper. Det virker som alle har lyst til å trene, sier Oftedal.

Gravdal og Oftedal tror de tar med seg alle seks poengene i helgen. Treneren er litt i tvil om de to siste poengene.

– Vi skal i hvert fall klare fire poeng. Vi er veldig usikre på hvordan Fredrikstad spiller. Hvis vi klarer å slå Fredrikstad bør vi få seks poeng, sier trener Vegard Idsøe.

Idsøe roser spillernes innsats under treningene og kampene den siste tiden. Men han setter også svært stor pris på den samlede kompetansen trenerteamet utgjør. Idsøe er trener for BRING-laget sammen med Bernt Ersdal og Ole Oftedal.

– Det er en god miks i trenerteamet i hvilken erfaring vi har, sier Idsøe.

Først til Tønsberg
I helgen spiller BRING-laget mot Teie i Tønsberg, Fredrikstad og Stjørdals-Blink fra Trondheim. BRING-laget består av 24 spillere totalt fra de tre klubbene, men 15 av de deltar i hver serie. Ellers er det dannet et lokallag og et regionlag.

– Det er bestemt hvem som får spille i den første serien. Men dette kan variere etter spillernes utvikling, sier Idsøe.

BRING består av tre avdelinger med 16 lag i hver avdeling. Turneringen pågår i fem måneder, med én turneringshelg per måned. Sjette «BRING-helg» er sluttspillet i april. Idsøe tror og håper at laget skal komme seg til sluttspillet.

– Jentene på dette laget satser skikkelig. Mange har absolutt potensiale til å komme seg til A-laget i framtiden, sier Idsøe.

Disse er tatt ut til å spille i første runde: Michelle Høiland, Vilde Garpestad, Charlotte Granfelt, Thea K Manhenke, Ingrid Rommetveit, Kristine Oftedal, Martine Andreassen, Celine Salvesen, Ane Risa, Julie Meinich-Bache, Oda Gravdal Ulriksen, Sophie Sundøy, Suzanne Breivik, Tonje Løland, Aurora Høines Baardsen.

LAGBILDET AV BRING-JENTENE ØVERST:

Bakerste rekke: Trener Ole Oftedal, Tonje Løland, Malin Hernæs Johansson, Emilie Byberg Wiik, Vilde Garpestad, Ingrid Rommetvedt, Michelle Høiland, Marie Staurland

Midterste rekke fra venstre mot høyre: Teamadministrator Inger Anne Langva,  Siri Kind, Linn Holmebakken Nordstrand, Charlotte Granfelt, Martine Andreassen, Suzanne Aasbø Breivik, Thea K Manhenke, Stine Andreassen, Nora Melberg, Kristine Oftedal, hovedrener Bernt Ersdal, trener Vegard Idsøe.

Fremste rekke fra venstre mot høyre: Sophie Sundøy, Julie Meinich-Bache, Oda Gravdal Ulriksen, Aurora Høines Baardsen, Helene Schiefloe, Celine Salvesen, Merethe Grude, Ane Søberg Risa.

Natasha Lindanger var ikke til stede da bildet ble tatt.

FOTO: Inger Fossli