Exit – Sola

Exit

Med senest kampstart av alle 1/8 dels finaler var det klart for nok ett oppgjør Åsane Arena, mot Tertnes. En viktig kamp for begge lagene, der begge var klar for å gi alt for videre avansement til kvartfinale i NM. Et hjemmelag som var sugne på revansj etter sist oppgjør kom best i gang i kampen.

Sola startet kampen litt rotete, og hadde både tekniske feil og skuddbom de første minuttene. Etter 3,5 minutt var det Kristiane Knutsen som kunne utligne til 1-1 med en skikkelig suser. Som sist oppgjør, for kun 2,5 uke siden, fulgte lagene hverandre tett – men hjemmelaget tok føringen. Gjestene fikk ikke satt et skikkelig Sola-forsvar, som gav Tertnes muligheten til å skaffe seg ett lite forsprang og ledet med 6-3 etter de første 10 minuttene.

Hjemmelaget måtte flere ganger ta i bruk ureglementert forsvarsspill, som gav gode overtalls-perioder for bortelaget. Med 11 minutt spilt sørget Malin Holta for to viktige nettkjenninger, før to kjappe scoringer i åpent mål av Camilla Herrem i overtall fikk Sola i ledelsen i kampen for første gang 6-7.

12 minutter før pause tok Sola-benken kampens første timeout, etter at hjemmelaget igjen hadde spilt seg til en ledelse 10-7. Sola stanget litt i eget angrepsspill, og ett effektivt Tertnes-lag stoppet gjestene og hindret de til flere gode målsjanser. Med kun fire minutter igjen av første omgang fikk Sola igjen mulighet til å spille overtall. En gyllen mulighet til å minske forspranget, men hjemmelaget holdt avstand og kunne gå til pause med ledelse 15-11.

Det var Tertnes som åpnet mål-kontoen først også i andre omgang. En god Tertnes-keeper som stoppet gode Sola-sjanser gjorde det dessverre vanskelig for gjestene å ta særlig innpå i de første minuttene i kampens siste omgang. I tillegg satte laget i blått sine sjanser i motsatt bane halvdel – og seks minutter ut i omgangen var de i føringen 18-12.

Inn mot halvspilt var det Sola som fant nettmaskene, og når Tertnes tok time-out med 17 minutter igjen sto det 20-17 på resultattavla. Dessverre var det Tertnes som igjen fant flyten, når vi var på skuddhold – og økte ledelsen til 24-19 med 11 minutter igjen av kampen. Men bortelaget viste at de ikke ville gi seg uten kamp, og gav ikke hjemmelaget mulighet til å øke luken.

Med kun fem minutter igjen tok Sola ny time-out, med plan om en siste sluttspurt for å spille seg til seier. Ett Tertnes lag som fikk ferten av mulighet for revansje gjorde det ikke lett for gjestene, og exit ut av NM var ett faktum for Solas del. Det ender med seier 31-26 til hjemmelaget i 1/8 finalen.

Solas beste spiller blir kåret til Malin Holta.

På tirsdag vil vi ha DEG på kamp i Åsenhallen

Det er fortsatt ledige billetter igjen til storkampen mot Vipers i Åsenhallen førstkommende tirsdag 8. oktober.
Gå inn her for å sikre deg din billett, vi trenger deg på tribunen!