Dramatikk, målrikt og seier i første Europaliga-kamp – Sola

Dramatikk, målrikt og seier i første Europaliga-kamp

Endelig var det igjen klart for Europa-spill, og Åsenhallen var klar for den første viktige kvalifiseringskampen mot spanske Super Amara Bera Bera. Publikum fikk se en kamp som hadde det meste – inkludert to røde kort, 71 scoringer og hele 12 utvisninger.

Hjemmelaget startet i ett forrykende tempo, og klarte fra start å skaffe seg et lite forsprang til spanjolene. Med fem spilte minutter ledet vi 4-1, og publikum bidrog sterkt fra tribunen. Utover i første omgang spilte Bera Bera seg mer inn i kampen, men Sola beholdt luken.

Så ble det plutselig dramatikk i kampen, når 20 minutter fra spilt. Martha Barka måtte finne plass på tribunen etter rødt kort, og kun fem minutter etterpå fikk også Martine Wolff se det røde kortet og begge forsvarskjempene måtte se resten av kampen som tilskuere.

Hjemmelaget lot seg ikke påvirke nevneverdig av dette, og vår #77 viste virkelig at hun satt pris på og igjen kunne spille europa-kamper, etter at hun var på trenerbenken i fjor. Med ni mål i første omgang var Camilla sterk bidragsyter til at vi kunne gå til pause på stillingen 19-13.

Også i andre omgang var det Sola som ledet an, men bortelaget hang litt bedre med enn i de første 30 minuttene. Noen gode minutter sett med Sola-øyne gjorde at luken igjen økte og ledet med seks mål med ti minutter igjen på tavla.

Nå handlet alt om å skaffe seg best mulig utgangspunkt før det viktige returoppgjøret i San Sebastian neste søndag. Vi reiser sørover med 7 plussmål, da kampen endte 39-32. Camilla Herrem ble vår toppscorer med 12 mål.