Disse lagene møter vi i Europaligaen – Sola

Disse lagene møter vi i Europaligaen

Torsdag var det klart for trekning til gruppespillet i Europaligaen, som starter tidlig på nyåret. Administrasjon, trener og noen spillere var samlet i Åsenhallen for å følge trekningen direkte.

Gruppespillet består av fire grupper, fra gruppe A – D, hvorav de to beste lagene etter endt gruppespill går videre til kvartfinale runden. Sola havnet i gruppe D, hvor vi møter to lag vi ikke har møtt tidligere, og det blir igjen ett gjensyn med et lag vi møtte i sesongen 21/22.

Gruppe D består, i tillegg til Sola, av CSM Targu Jiu (Romania), Costa del Sol Malaga (Spania) og Motherson Mosonmagyarovari KC (Ungarn).

Mosonmagyarovari møtte vi to ganger i sesongen 21/22, hvor begge oppgjør endte med Sola-seier. Det ungarske laget har denne sesongen imponert i hjemlig serie og i kvalifisering til Europaliga, og blant annet slått storlaget Györ.

Costa del Sola Malaga møtte Larvik i 2. kvalifiseringsrunde til Europaligaen, hvor de imponerte og viste seg som ett bra lag fra Spania.

CSM Targu Jiu er ett lag vi ikke kjenner for godt til, og som kvalifiserte seg til Europaliga ved å komme til cupfinalen i Romania i fjor. Fra tidligere sesonger vet vi at borteturer til Romania ofte kan være krevende, og mye logistikk.

Det venter med andre ord tøffe oppgjør i Europa for Sola i januar og februar. Steffen Stegaviks første kommentar til gruppe D er at det er 3 av 4 lag som kommer til å kjempe om de to plassene som gir kvartfinaleplass. Fokuset blir nå å levere gode kamper, for å ha muligheten til å komme seg videre.

Om noen dager vil terminlisten foreligge, og vi vil ha datoene klare for når vi spiller hjemmekamper.
Vi skal som tidligere sesonger spille i Stavanger Idrettshall, og billettsalg vil starte så snart alt er klart.