Det ser lyst ut for Sola Håndball – Sola

Det ser lyst ut for Sola Håndball

Solas talentfulle jenter 13-lag knuste Hana hele 42-16 i helgens kamp. De er overlegne vinnere av pulje A, og hevder seg også i teten av A-puljen til jenter 14.

Hana hadde aldri en sjanse. Line Ellertsen gikk rett i angrep og scorte på et flott langskudd. Siden rant det inn med mål. Sola var stort sett best i det meste, og alt stemte. Teknikken og pasningene var på plass, og de spilte fletta av Hana. Line hadde ett godt blikk for spillet, og styrte resten av laget til ny scoringsrekord. Flere av målene ble laget ved snapping av ballen, og påfølgende rush. Spesielt Charlotte Granfelt laget mange mål på denne måten.

Utklassing

Begge jentene forteller at Hana er det eneste laget de har tapt mot denne sesongen, og at de var svært giret på revansje.

– Vi ville vinne denne kampen, og gav alt til siste slutt, forteller Charlotte.

Fine finter og smarte trekk kjennetegnet kampen, og teknikken var perfekt. Jentene bekrefter at dette er noe de øver spesielt på i egentreningen.

– Vi har godt miljø og samhold i laget, og jeg øver spesielt på finter, og kunne skyte med begge hender, sier Line.

– Alle hjelper hverandre til å bli gode, og vi er alltid glade og smiler mye. På egentreningen øver jeg spesielt mye på finter og overslag. Dette synes jeg at jeg nå får til, og er godt fornøyd med dagens kamp, forteller Charlotte.

Line forteller at hun ikke er helt fornøyd med egen innsats, fordi hun har spilt bedre andre ganger. Hun nikker bekreftende på at hun har veldig høye krav til seg selv, og liker å vinne.

Store ambisjoner

Jentene har som mål å komme på landslaget, og spille for Larvik.

– Jeg håper å begynne på elitelaget vårt når jeg blir 15-16 år. Jeg ser opp til Gro Hammerseng, fordi hun spiller midtback som meg, og gjør en veldig god jobb. En dag håper jeg å bli like god som henne, smiler Line.

– Laget vårt spiller også i serien til jenter 14, og jeg merker at vi utvikler oss som spillere og lag når vi spiller mot de som er eldre og bedre. Ellers ser jeg opp til Heidi Løke, fordi hun kjemper mye og alltid gir 100 prosent. Målet mitt er å bli best mulig, og komme høyest mulig opp, forteller Charlotte.

Talentutvikling

Treneren deres, Kjetil Ellertsen, mener at oppskriften til lagets suksess ligger i mye og god trening fra tidlig alder.

– Jentene spiller i to serier, trener fire dager i uken og spiller en til tre kamper hver uke. De spiller derfor stort sett håndball hver dag, forteller Ellertsen.

Han har vært treneren deres siden oppstart, og er Lines far. På treningen har de full fokus på teknisk utvikling, og kaster ikke bort tiden med jogging, fordi de allikevel får god kondisjon av å spille så mye håndball.

– Vi setter av tid til egenutvikling på hver trening. Da trener jentene på finter, skudd og andre ting som de trenger å bli bedre på. I tillegg trener vi en del styrketrening hvor vi bruker egen kroppsvekt, sier Ellertsen.

Han mener det er viktig å pushe jentene, fordi de er glade i å jabbe, og kan fort slappe litt for mye av hvis ikke Ellertsen henter dem inn, og motiverer dem til å fortsette.

Ellertsen er godt fornøyd med dagens kamp, og mener laget var suverene i angrep.

– Det var litt smårusk i forsvar, men det er kjekt å se at alle er med og bidrar, og at vingene scorer en del mål. Det går rette veien for oss, og nivået på spillerne har blitt mer jevnt, smiler Ellertsen.

– Det viktigste for meg som trener er at spillerne utvikler seg, og jeg er ikke i tvil om at vi vil se noen av disse jentene på elitenivå om noen år, mener Ellertsen.

Laget ligger på femte plass i A-puljen til jenter 14, og har i år bare tapt med ett mål mot nummer en og to i puljen. Siste kampen slo de laget som ligger på tredje plass.

– Vi er inne i en god periode, og i år har vi hatt en enorm utvikling. Vi satser på å hevde oss i teten både i det regionale sluttspillet om to uker, og i PW-cupen i April, avslutter Ellertsen.