Det ER deilig å være norsk i Danmark! – Sola

Det ER deilig å være norsk i Danmark!

En tøff bortekamp ventet i Arena Næstved, mot danske Nykøbing. Sola var forberedt på et lag som ville spille hurtig og fartsfylt håndball, og for å ha en mulighet til poeng måtte vi henge med på tempoet.

Det var gjestene som satt første mål i kampen, signert Martine Wolff. Deretter tok danskene over mer av initiativet, og etter fem spilte minutter lå de foran 4-2. Utover de neste minuttene hang Sola mer med i spillet, og spilte seg til gode målsjanser.

Vi fikk ikke full uttelling på våre skudd, men allikevel etter halvspilt første omgang var lagene like langt og det sto 7-7. Sola responderte etter kampplanen, og spilte godt defensivt mot et angripende Nykøbing.

Danskene klarte igjen å skaffe seg en liten luke, etter at Sola fikk noen angreps-feil utover i omgangen, men var aldri mer enn tre mål foran i protokollen. Laget fra Sola beit seg fast, og når pausesignalet gikk sto det 13-12 etter at Lene satt en straffe i mål i omgangens siste sekund.

Etter snaue to minutter av andre omgang utligner Guro, og lagene er igjen likt. I minuttet etter setter Lene nok en syvmeter trygt, og vi er igjen i ledelsen med ett mål. Utover i omgangen fulgte lagene hverandre tett, men etter ti minutter går gjestene opp i tomåls ledelse for første gang i kampen.

Nå var det danskene som fikk skuddbom, og det mot ett Sola lag som sto utrolig solid defensivt, og med et effektivt angrepsspill beholdt initiativet i kampen. Når siste omgang var halvspilt var vi foran med tre mål 17-20 og Nykøbing tok time-out.

Nå var det hjemmelaget som måtte jage, og de la om til 7 mot 6 som gjorde at de kneppet innpå Solas ledelse. Sola beholdt allikevel ledelsen, og med fem minutter igjen av kampen var vi fortsatt foran med tre. Nå satte danskene i gang en skikkelig sluttspurt, og publikum innså at avslutningen av kampen ville bli nervepirrende.

Stemningen kokte i hallen, men Sola klarte å roe ned sitt eget spill – og med en viktig scoring i siste minutt og deretter påfølgende strålende forsvar vinner vi 26-28. Sola tar med seg to viktige poeng hjem til Norge, og står nå med full pott etter to spilte runder i gruppespillet i Europaligaen.