Deilig seier i siste sekund i Fana Arena – Sola

Deilig seier i siste sekund i Fana Arena

Før lørdagens kamp mot Fana sa begge lags trenere at de forventet ett tett oppgjør som alltid i kampen. Gjestene hadde tidligere i sesongen vunnet både i REMA 1000 ligaen og i NM, og Fana jaktet revansj. Ekstra gledelig for Sola var at flere spillere som har vært ute i den siste tiden var tilbake i troppen lørdagskveld.

Etter snaue to minutter kom kampens første scoring, signert Lene Kristiansen Tveiten fra straffemerket. Minuttet etter økte hun til 0-2, også det på syvmeter. Utover i kampens første minutter kom hjemmelaget mer med i kampen, men Sola holdt best tak i første omgangen.

Publikum fikk se to lag som hadde spilte fartsfylt håndball, og holdt godt tempo. De fikk derimot ikke se mye til etablert forsvar i noen av endene av banen, da det tidvis ble løpt inn scoringer til begge lag. Like etter halvspilt første omgang utliknet Fana til 8-8.

Igjen festet bortelaget litt mer tak på kampen, og hadde på det meste en fire måls ledelse til Fana. Historien gjentok seg, og Bergenslaget jobbet på og klarte å utlikne etter kampens første 30 minuttene og det sto likt til pause 16-16.

I andre omgang var det Fana som skaffet seg et forsprang på resultattavla. Like før siste omgang var halvspilt tok Sola time-out, og vi gikk over i 7 mot 6 i angrep. Det var allikevel hjemmelaget som fortsatte i førersetet, og holdt på ledelsen.

De siste ti minuttene var svært nervepirrende sett med Sola-øyne. Åtte minutter før slutt gikk Live gjennom på et viktig gjennombrudd, som resulterte i nytt straffekast åtte minutter før slutt. Lene Kristiansen Tveiten gikk igjen frem til syvmeteren, og satt sin fjerde straffe kontant i mål og vi var igjen kun ett mål bak 23-22.

De siste minuttene utviklet seg til en skikkelig thriller. En god keeper hos Fana sto godt bak, og tok viktige redninger, og Sola måtte virkelig jobbe for å jakte utligning. Når det gjensto kun 20 sekunder av kampen var lagene igjen likt 25-25, og Sola hadde ballkontroll. En timeout med en klar plan fra Steffen resulterte i at Live fikk tildelt Solas femte straffe i kampen. Nok en gang var det Lene som gikk frem til merket, og satt inn sin femte scoring fra syv-meteren, som heldigvis gikk inn selv om Fana keeperen fikk en fing på ballen.

Med det så var det gjestene som kunne juble for poeng, og vi vinner 25-26 i kampens absolutt siste sekund!

Kom til Åsenhallen tirsdag – når vi møter Vipers!

Tirsdag gjester de regjerende Champions League vinnerne Vipers fra Kristiansand Åsenhallen.

Det er fortsatt ledige billetter, og nå trenger vi deg på tribunen når vi skal jakte revansj etter cupfinalen i februar. Spillerne er klare, og skal gi alt når de går for vår første seier mot Vipers – men vil ha DEG med på tribunen.

Som vi så i lørdagens kamp mot Fana – håndball er ALLTID BEST LIVE!

Kjøp billett i Sola HK appen, eller på www.solah.woow.no NÅ!