Brenner for kosthold og trening – Sola

Brenner for kosthold og trening

Lene Tønnesen elsker å trene, og som ernæringsfysiolog vet hun hvor viktig det er å spise riktig for å kunne yte maksimalt på håndballbanen.

Lene kommer opprinnelig fra Sokndal, men var bare 15 år da hun begynte å pendle til Hinna for å spille håndball i første divisjon.

– Jeg ble hentet til Hinna det året jeg fylte 16 år, og foreldrene mine kjørte meg frem og tilbake til trening hver dag. Da jeg fylte 16 år flyttet jeg alene til Hinna for å kunne satse på håndballen, mimrer Lene.

På jakt etter jobb

Siden begynte hun i Sola, og så fulgte 10 år som proffspiller i Gjerpen, BSK og fem av årene i Danmark. Nå er hun altså tilbake i Sola, hvor hun har vært de to siste sesongene.

– Jeg ønsket å komme nærmere hjemstedet mitt, og slå meg til ro. Jeg stortrives her i klubben, men er skuffet over at jeg ikke har fått jobb som ernæringsfysiolog ennå, sier Lene.

Hun har utdannelse som ernæringsfysiolog, men må jobbe på sfo og en mindre kontorstilling i Sola Håndball ved siden av håndballen.

– Det var ikke akkurat det jeg hadde sett for meg. Jeg hadde gledet meg til å jobbe med det jeg er utdannet som, men det finnes dessverre for få stillinger. Hvilket som i og for seg er merkelig da det i samfunnet generelt er stort fokus på ernæring, mener Lene.

– Hvis en ikke spiser riktig er det vanskelig å prestere på banen, sier Lene og legger til hvor viktig det er å være bevisst sammenhengen mellom kosthold og trening.

Lene har helt siden hun var liten elsket å trene. Men det var håndball som var det store. Hun har alltid hatt vinnerinstinkt, og ønsket stadig å bli bedre.

– Håndball er hele livet mitt. I alle de årene jeg har bodd vekke er det håndballen som har vært hovedfokuset mitt. Jeg trodde det skulle vare evig, men har med tiden innsett at det er greit å ha et yrke å falle tilbake til den dagen kroppen sier stopp, smiler Lene.

Tøffe kamper

I påsken har Sola Håndball drevet egentrening frem mot de tøffe kvalifiseringskampene. Lene mener det blir fighting i to kamper, da Nordstrand er et bra lag som gjerne vil opp i eliteserien igjen.

– Vi må gå hardt ut fra start og være kjappe. Fokuset må være 100 prosent hele tiden, sier Lene.

– Det er viktig at folk kommer og heier på hjemmekampen vår. Det er akkurat som å ha en ekstra spiller på banen med mye publikum. Håper alle kommer og støtter oss, for det er superviktig med et elitelag i distriktet, mener Lene.

Hyggelig gjensyn

I kvalifiseringskampene møter Lene sin gamle lagvenninne, Anne Kjersti Suvdal. De spilte sammen i Gjerpen, og tok bronsemedalje da Knut Ove Joa var trener.

– Det blir kjekt å møte Anne Kjersti igjen. Det er alltid gøy å spille mot sine tidligere lagvenninner. Hun er en av de beste hos Nordstrand, og scorer mange mål, avslutter Lene.

Anne Kjersti Suvdal tror det blir to kamper med mye trøkk og fart. Hun forteller at Nordstrand har spilt i eliteserien siden 1974/76, og at dette er første året de ikke spiller i eliteserien.

– Det er veldig viktig for oss å vinne, fordi vi har en lang tradisjon i eliteserien, og det er her vi hører hjemme, sier Anne Kjersti.

Hun mener det er to like lag som møter hverandre i kvalifiseringskampene, og at det kommer til å smelle fra start.

– Det blir gøy å møte Lene og Knut Ove igjen. Vi fikk et veldig bra forhold da vi spilte i Gjerpen, og jeg har tipset laget mitt om hvordan Lene spiller, ler Anne Kjersti.