Bli kjent med Sunniva – Sola

Bli kjent med Sunniva

Vår skytter glemmer aldri hvor nervøs og spent hun var før sin debutkamp i eliteserien for Sola HK. Nå har hun senket skuldrene og banket inn 114 nettkjenninger (34 fra krittmerket) hittil i 1.divisjon. Med det er hun Solas nåværende toppskårer.

Navn: Sunniva Selland
Nr.: 17
Posisjon: Bakspiller, venstre
Fødselsdato:
04.11.92

Sunniva spiller sin fjerde sesong for Sola HK, og har tidligere spilt for Ålgård. Hennes spesielle minne hittil i gul drakt er hennes første seriekamp i eliteserien. Hun minnes at hun aldri har vært så nervøs og spent for en kamp tidligere, og at det var en veldig artig opplevelse å entre banen for å spille for Sola HK i Norges øverste liga.

På banen ønsker hun først og fremst å ta ansvar som skytter på laget. Samtidig vil hun bidra med gode innspill til linjespillerne og utspill til kantspiller. Bakover på banen ønsker hun å være en stabil og god forsvarsspiller med tøffe taklinger og blokk i midtforsvaret.

Hennes største utfordring ligger mest i angrepsspillet der hun ønsker å bli tøffere med å bruke bredden i banen, noe som er hennes kortsiktige mål. Dessuten jobber hun endel med å ikke tenke for mye i ulike situasjoner, og ta de rette avgjørelsene til rett tid.

Et av hennes langsiktige mål som håndballspiller er å ha riktig fokus gjennom en hel kamp, spesielt hvis hun har en dårlig dag på banen – og da kunne snu det mentale fokuset for å prestere bedre.

Før kamp må Ålgårdjenta spise «kampmaten» pasta og kylling. I garderoben sitter hun ved siden av Sherin og under oppvarmingen må hun ha en peptalk med Mona for å komme i kampmodus. Avslutningsvis slåss hun litt med Therese og Sherin for å gire seg opp før innløp. Vi tviler heller ikke på om hun hører på «Wake me up» med Avicii – en sang hun aldri blir lei!

Sunnivas forbilde er Bojana Popović, en montenegrisk håndballspiller som spiller for ZRK Budućnost Podgorica og det montenegriske landslaget. Hennes gode overblikk over spillet imponerer Sunniva, og hun ønsker selv å bli bedre til å lese spillet for å straffe motstanderne.

Du ser sjelden denne jenta i dårlig humør, men for å komme i ekstra godt humør velger hun låten «Happy» av Pharrel Williams.

Hvem på laget…

– er den dårligste taperen når det er konkurranser?
«Mini» og Heidi. De blir alltid litt ekstra sure og grinete hvis de taper..

– er ofte treningspartneren din når det er egentrening på programmet?
Mona. Vi har det alltid morsomt sammen, og dessuten presser vi hverandre godt. Da er treningen mye kjekkere!

– hadde klart seg lengst alene på en øde øye?
Aleksandra! Hun klarte jo å reise alene til London da hun var 10 år..

– tror du har flest rosa klær i klesskapet?
Litt usikker på den, men det kan være Sisse Marie eller Therese.

– får deg ofte i godt humør?
Jeg kommer i godt humør på forskjellige måter, blant annet av at Mona har alltid noen morsomme kommentarer eller når hun blir veldig engasjert når hun forteller noe. Sherin gir deg alltid gode klemmer, og Kimberley møter meg alltid i godt humør.

– ville du blitt invitert av på kino?
Malene. Jeg tror vi har lik smak når det gjelder filmer. Det hadde nok blitt en romantisk komedie med mange kjekkaser!

– gir glest «high fives» på trening og kamp?
På trening er mange gode, men på kamp er det nok «Mini» som gir flest både på oppvarming og under kamp for å gire opp laget.

– tror du er mest guttegal?
Det blir nok Malene og Ida Marie. De er alltid gira på å treffe gutter 🙂

Sunniva beskriver seg selv som en smilende, viljesterk og følsom jente. Det finnes ikke et vondt bein i denne jenta. Ofte hører du Mona rope til Sunniva at hun må «finne djevelen i seg» når hun skal «kline til» i forsvar. Blir det tatt en stygg takling er Sunniva en av de første til å be om unnskyldning!

Som motto har hun at det er i motbakke det går oppover. Her kommer viljestyrken hennes inn, for det sier noe om det å aldri gi opp for noe du ønsker å oppnå. For å oppnå målet krever det hard jobbing, for ingenting kommer gratis.

Denne jenta er noen ganger i sin egen boble, enten tenker hun på foreningene hun skal på, guttene hun liker eller forrige skudd som ikke satt i nota. Konsekvensen blir gjerne at hun henger litt etter på hva som blir sagt og gjort. For eksempel hører du gjerne Sunniva kommentere vitsen fem minutter etter den har blitt sagt og ledd av..

Hun kan også sette ord på det alle andre ser og som ofte er innlysende. Vi glemmer aldri setningen «du, det der ser ut som….(puste-kunstpause-tenke-seg-godt-om-med-et-forundret-ansiktsuttrykk)….en scene» da vi var på tur i Tønsberg. Vi synes det er veldig artig når Sunniva beskriver det hun ser for oss i tide og utide, det skaper god stemning i laget 🙂

Det er ikke tvil om at Sunniva har et godt forhold til moren sin, Linda. De er to smilende, positive og snille personer begge to. Sunniva er nok litt (les: veldig) mammadalt og liker å holde moren sin oppdatert. Da vi var i Volda og flyet ble utsatt noen timer var ikke Ålgårdjenta sen med å ringe moren for å oppdatere moren om hva som skjedde.

På fritiden elsker hun å lese gode bøker, være med vennene sine og se på ulike serier. Favorittene fortiden er White Collar og Pretty Little Liars. I tillegg prøver flere på laget å være Kirsten giftekniv for denne flotte jenta i ulike sosiale anledninger, for tro det eller ei – så er hun singel! Hvis noen er interessert er det bare å ta kontakt – enten direkte eller via undertegnede 😉 PS: Du må være minimum 185 – 190 cm….

Dilemma:
 være deltaker i Paradise Hotel eller Charterfeber?
Helst ingen av delene egentlig.. Hvis jeg måtte velge måtte det blitt Charterfeber. Da kunne jeg reist rundt og oppføre meg som jeg ville. I Paradise Hotel er det så mye spill, konflikter og intriger, og det er absolutt ikke noe for meg!

– hvis du var et dyr, hvilket ville du vært?
Jeg har alltid drømt om å fly, derfor ville jeg vært en ørn 🙂