Best i vest onsdags kveld – Sola

Best i vest onsdags kveld

Kamper i Åsane Arena har alltid vært tøffe oppgjør de siste årene, men Sola har siden 2020 tatt med seg seieren. Kampen onsdag ble også tøff, men i andre omgang var det igjen Sola som trakk det lengste strået, og tok med seg seieren hjem.

Det var hjemmelaget som satte seg i førersetet i starten av kampen. Sola hadde marginene litt imot seg med noen uheldige bomskudd, og Tertnes’ målvakt hadde noen imponerende redninger i de første minuttene. Camilla Herrem vartet opp med kampens vakreste mål, med elegant lobb fra syv meteren, og gjestene var klar for å kjempe for poeng.

Kampens første minutter ble preget av litt tekniske feil og avslutninger utenfor mål hos begge lag. Når første omgang var halvspilt var Sola i ledelsen for første gang i kampen. De neste minuttene fulgte lagene hverandre tett, men Sola klarte å beholde ledelsen og kunne gå til pause med stillingen 12-14.

Også i andre omgang gikk Tertnes hardt ut, og etter tre minutter utliknet de til 15 – 15. Malin Holta sørget igjen for at Sola tok ledelsen fra straffemerket, og med godt angrepsspill og bra forsvar drog gjestene i fra og fikk en større luke. Nå fikk ikke hjemmelaget det helt til å stemme, noe som Sola utnyttet og økte sin ledelse til syv mål like etter halvspilt andre omgang.

Det viste seg mot slutten av kampen at det ikke var tvil om at poengene onsdags kveld skulle bli med hjem til Sola. Vi vinner til slutt 24 – 32, og Kristina Sirum Novak ble kåret til vår beste spiller i sin første kamp etter skadeavbrekket.

Om seks dager er det igjen klart for ny kamp. Det blir mot samme motstander i samme arena, men i NM denne gang. Vi går for videre avansement, og skal gå for ny seier i Bergen by.