Berget plassen i eliteserien – Sola

Berget plassen i eliteserien

Sola gikk ut i ledelse fra start. Lene Tønnesen tok føringen med flere frekke finter og fine mål. Malene Solheim holdt buret reint med flere flotte redninger, og Solajentene var både hurtige og aggressive. Lene kjempet seg igjennom gang på gang, og det meste klaffet. I midten på første omgang slapp de seg litt nedpå, og lot Nordstrand komme med i kampen. Nordstrand tettet igjen mot Lene og Nina, men Sola beholdt allikevel føringen, og Lene svarte med et frekt underarmsskudd. Sola ledet 17-14 til pause.

Lene fortsatte å ta styringen fra starten av andre omgang, og viste imponerende spill. De gangene Nordstrand krøp litt innpå, svarte Lene med flotte scoringer, etterfulgt av Nina som satte flere susere i krysset. Malene fortsatte med imponerende redninger også i andre omgang, og selv om Nordstrand til tider fikk slippe til, hadde Sola kontroll hele kampen ut. Sola vant 34-31, og berget dermed plassen i eliteserien.

Rørt trener

– Jeg kjenner en grenseløs stolthet og lettelse, sier en tydelig rørt Knut Ove Joa.

– Dette er stort for klubben, jentene, kommunen, regionen og samarbeidspartnerne våre, og ikke minst viktig, legger han til.

Han mener at det er stor kontrast mellom de to lagene, og at Sola virkelig får vist at det skal være forskjell på et elitelag og et førstedivisjonslag.

– Vi hadde som målsetning å vinne alle fire omgangene, og vi har vunnet tre av dem. Den fjerde ble uavgjort. Dette er vi svært fornøyde med. Vi holder hodet kaldt, og setter dem klart og tydelig på plass fra starten av. Nå skal vi nyte øyeblikket og feire, smiler Knut Ove.

Banens beste

Lene Tønnesen blir kåret til Solas beste spiller og scorer hele 12 mål.

– Jeg er kjempeglad, og det er greit å få bestemannsprisen, men det viktigste er at laget klarer det sammen. Alle bidrar i dag, og vi viser at vi er et bedre lag. Det er til tider mye «Hawaii» på banen, men vi har hele tiden ett gir mer. Selv om vi slipper oss ned noen ganger, var vi aldri truet. Det var ikke en perfekt kamp, men det har ikke så mye å si da vi vinner, smiler Lene.

Lene forteller at hele laget på forhånd var innstilt på å vise at det er forskjell på et elitelag og et førstedivisjonslag.

– Jeg fikk en melding av mor før kampen om å gi gass. Det får briste eller bære tenkte jeg, og ga full gass. Hvile kan jeg gjøre etterpå, det er lenge til ny sesongstart, ler Lene.

Nå håper hun på forsterkninger til høsten.

– De to lagene som rykket opp er gode lag, og jeg håper næringslivet kan være med å bidra til at vi kan være et elitelag. Vi trenger støtte, slik at vi kan forsterke laget, avslutter Lene og løper for å feire.

Lene laget 12 mål, Nina Stokland 9 mål, Susann Jøraandstad 4 mål, Kristine Gudbrandsen 3 mål, Irene Brekne Hamre 2 mål, og Bergliot Obrestad, Marianne Klepp Andersen, Sunniva Selland og Heidi Samuelsen ett mål hver.